Peugeot, Opel og Citroen lanserer hydrogenvarebiler
Det er den gode nyheten. Den dårlige nyheten er at de foreløpig ikke kommer til Norge.
Trekløveret e-Expert fra Peugeot, ë-Jumpy fra Citroën og Vivaro-e fra Opel eies alle av det internasjonale bilkonsernet Stellantis, som nå endelig har bekreftet at hydrogenvarebilene fra alle de tre merkene nå er satt i produksjon.
Dette burde naturligvis vært en gladsak for norske transportselskaper. Dessverre er som sagt den dårlige nyheten at de enn så lenge ikke skal komme til Norge.
Pris, pris og pris
Etter å studert de internasjonale pressemeldingene ser vi at prisnivået ikke er nevnt med ett eneste ord. Forklaringen er naturligvis at prissettingen vil variere fra land til land – helt avhengig av hvilke offentlige insentiver som finnes.
Når man i tillegg vet at land som Tyskland dekker opp til 90% av merkostnadene ved å velge hydrogen, mens det tilsvarende tallet for Norge ligger på mellom 40 og 50% betyr det at hydrogenversjonene raskt blir for dyre – noe også Konstantin Polinger fra Faun Norge var innom i vår artikkel om renovasjonsbiler:
— Stor usikkerhet hos innkjøperne gjør informasjonsbehovet stort
Vi tipper mao. at de første produksjonsmodellene blir sendt til land med gode insentiver og at Norge foreløpig blir nedprioritert.
Spørsmålet er selvsagt hva vi går glipp av. Her er det vi vet så langt.
Kun detaljer som skiller de tre
Det første du kan merke deg er at det stort sett er det samme om du velger modellen fra Peugeot, Citroën eller Opel.
For når det gjelder bilenes fysiske mål og de tekniske egenskapene er nemlig trekløveret helt like.
Det som skiller er med andre lykter, grill og andre designdetaljer.
Alle modellene har:
-
En brenselcelle som produserer hydrogen til å drive bilen. Hydrogentanken fylles opp på 3 minutter, og når du kjører på hydrogen har bilene en oppgitt rekkevidde på 40 mil etter WLTP-standarden
18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport
-
Men bilene er også hybrider. I tillegg til hydrogendriften får du dermed et oppladbart lithium-ion batteri på 10,5 kWh som kan lades og regenererer energi når du bremser. I følge pressemeldingen vil du ha ren batteridrift ved oppstart og lave hastigheter, mens hydrogendriften overtar under akselerasjon, på vei opp bratte bakker eller ved høyere fart. I praksis vil dermed batteridriften fungere som en slags reservetank på inntil 5 mil dersom du skulle gå tom for hydrogen.
-
Bilene kommer i lang og kort utgave (henholdsvis (5,3 og 4,95 meter), og skal ha samme volum og nyttelast som den dieseldrevne versjonen. Det vil si: Opp til 6,1 m3 volum, 1100 kg nyttelast, og kan trekke tilhengere opp til 1000 kg.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!