Nyheter Maritimt
Foto: Powercell.se

Powercell leverer brenselceller til slepebåt for 37 millioner SEK

Maritime Partners skal lansere verdens første hydrogendrevne slepebåt i 2023, og det er brenselcellene til svenske Powercell som skal stå for fremdriften.

Brenselcellene skal leveres til amerikanske Maritime Partners i løpet av 3. kvartal 2023, og vil da plasseres i båten som (ikke helt uventet) får navnet navnet M/V Hydrogen One.

Skroter batteridrift på slepebåter

— På grunn av begrensningene når det gjelder rekkevidde, operasjonsområder og ladetid  anser vi ikke batterier som egnet til å avkarbonisere slepebåtsektoren, sier Austin Sperry, president i Marine Partners i pressemeldingen.

Richard Berkling fra Powercell Sverige.

— Ved å velge brenselceller får vi imidlertid en kommersielt levedyktig løsning, fordi hydrogenet gir båten de samme egenskapene som et tradisjonelt fremdriftssystem – samtidig som det er bærekraftig, sier han.

— Denne ordren er et bevis på at vi har en ledende brenselcelleteknologi som kan industrialiseres – selv på store og krevende bruksområder, sier Richard Berkling, administrerende direktør i PowerCell Sverige.

— Denne industrialiseringen vil være helt avgjørende for å  være med på teknologiovergangen som kreves i det grønne skiftet, og denne overgangen har allerede begynt og vil bare  forsterke seg i tiden fremover, forteller han.

Selve ordren

Bestillingen på 37 millioner svenske kroner omfatter flere PowerCellution Marine System 200-brenselceller, som har en total effekt på flere megawatt. I tillegg er relaterte tjenester som installasjon, klassegodkjenning og støtte ved igangkjøring inkludert.

Maritime Partners er et privateid selskap, og en ledende leverandør innen finansierings- og leasingløsninger til den amerikanske maritime industrien. Selskapet har en flåte på over 1600 fartøy, som transporterer alt fra landbruksprodukter, kjemikalier, aggregater, råolje og raffinerte petroleumsprodukter.

På Hydrogen One-prosjektet vil brenselcellene kjøre på hydrogen, som produseres ombord ved hjelp av reformert metanol, og dermed kan gi slepebåten kontinuerlig strøm over lengre perioder. I følge pressemeldingen vil metanolets høye energitetthet gi M/V Hydrogen One en rekkevidde på hele 550 miles.

I følge Powercell skal M/V Hydrogen One være i samsvar med International Maritime Organizations IMO 2030-krav, som har som mål å redusere klimagassutslippene med 40 prosent frem til 2030.

Av øvrige samarbeidspartnere i slepebåtprosjektet finner vi ABB, Elliot Bay Design Group og e1 Marine.

Kilde: Powercell.se

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.