Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
Foto: Powercell.se

Powercell leverer brenselceller til slepebåt for 37 millioner SEK

Maritime Partners skal lansere verdens første hydrogendrevne slepebåt i 2023, og det er brenselcellene til svenske Powercell som skal stå for fremdriften.

Brenselcellene skal leveres til amerikanske Maritime Partners i løpet av 3. kvartal 2023, og vil da plasseres i båten som (ikke helt uventet) får navnet navnet M/V Hydrogen One.

Skroter batteridrift på slepebåter

— På grunn av begrensningene når det gjelder rekkevidde, operasjonsområder og ladetid  anser vi ikke batterier som egnet til å avkarbonisere slepebåtsektoren, sier Austin Sperry, president i Marine Partners i pressemeldingen.

Richard Berkling fra Powercell Sverige.

— Ved å velge brenselceller får vi imidlertid en kommersielt levedyktig løsning, fordi hydrogenet gir båten de samme egenskapene som et tradisjonelt fremdriftssystem – samtidig som det er bærekraftig, sier han.

— Denne ordren er et bevis på at vi har en ledende brenselcelleteknologi som kan industrialiseres – selv på store og krevende bruksområder, sier Richard Berkling, administrerende direktør i PowerCell Sverige.

— Denne industrialiseringen vil være helt avgjørende for å  være med på teknologiovergangen som kreves i det grønne skiftet, og denne overgangen har allerede begynt og vil bare  forsterke seg i tiden fremover, forteller han.

Selve ordren

Bestillingen på 37 millioner svenske kroner omfatter flere PowerCellution Marine System 200-brenselceller, som har en total effekt på flere megawatt. I tillegg er relaterte tjenester som installasjon, klassegodkjenning og støtte ved igangkjøring inkludert.

Maritime Partners er et privateid selskap, og en ledende leverandør innen finansierings- og leasingløsninger til den amerikanske maritime industrien. Selskapet har en flåte på over 1600 fartøy, som transporterer alt fra landbruksprodukter, kjemikalier, aggregater, råolje og raffinerte petroleumsprodukter.

På Hydrogen One-prosjektet vil brenselcellene kjøre på hydrogen, som produseres ombord ved hjelp av reformert metanol, og dermed kan gi slepebåten kontinuerlig strøm over lengre perioder. I følge pressemeldingen vil metanolets høye energitetthet gi M/V Hydrogen One en rekkevidde på hele 550 miles.

I følge Powercell skal M/V Hydrogen One være i samsvar med International Maritime Organizations IMO 2030-krav, som har som mål å redusere klimagassutslippene med 40 prosent frem til 2030.

Av øvrige samarbeidspartnere i slepebåtprosjektet finner vi ABB, Elliot Bay Design Group og e1 Marine.

Kilde: Powercell.se

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24