Nyheter Maritimt
Foto: Powercell.se

Powercell leverer brenselceller til slepebåt for 37 millioner SEK

Maritime Partners skal lansere verdens første hydrogendrevne slepebåt i 2023, og det er brenselcellene til svenske Powercell som skal stå for fremdriften.

Brenselcellene skal leveres til amerikanske Maritime Partners i løpet av 3. kvartal 2023, og vil da plasseres i båten som (ikke helt uventet) får navnet navnet M/V Hydrogen One.

Skroter batteridrift på slepebåter

— På grunn av begrensningene når det gjelder rekkevidde, operasjonsområder og ladetid  anser vi ikke batterier som egnet til å avkarbonisere slepebåtsektoren, sier Austin Sperry, president i Marine Partners i pressemeldingen.

Richard Berkling fra Powercell Sverige.

— Ved å velge brenselceller får vi imidlertid en kommersielt levedyktig løsning, fordi hydrogenet gir båten de samme egenskapene som et tradisjonelt fremdriftssystem – samtidig som det er bærekraftig, sier han.

— Denne ordren er et bevis på at vi har en ledende brenselcelleteknologi som kan industrialiseres – selv på store og krevende bruksområder, sier Richard Berkling, administrerende direktør i PowerCell Sverige.

— Denne industrialiseringen vil være helt avgjørende for å  være med på teknologiovergangen som kreves i det grønne skiftet, og denne overgangen har allerede begynt og vil bare  forsterke seg i tiden fremover, forteller han.

Selve ordren

Bestillingen på 37 millioner svenske kroner omfatter flere PowerCellution Marine System 200-brenselceller, som har en total effekt på flere megawatt. I tillegg er relaterte tjenester som installasjon, klassegodkjenning og støtte ved igangkjøring inkludert.

Maritime Partners er et privateid selskap, og en ledende leverandør innen finansierings- og leasingløsninger til den amerikanske maritime industrien. Selskapet har en flåte på over 1600 fartøy, som transporterer alt fra landbruksprodukter, kjemikalier, aggregater, råolje og raffinerte petroleumsprodukter.

På Hydrogen One-prosjektet vil brenselcellene kjøre på hydrogen, som produseres ombord ved hjelp av reformert metanol, og dermed kan gi slepebåten kontinuerlig strøm over lengre perioder. I følge pressemeldingen vil metanolets høye energitetthet gi M/V Hydrogen One en rekkevidde på hele 550 miles.

I følge Powercell skal M/V Hydrogen One være i samsvar med International Maritime Organizations IMO 2030-krav, som har som mål å redusere klimagassutslippene med 40 prosent frem til 2030.

Av øvrige samarbeidspartnere i slepebåtprosjektet finner vi ABB, Elliot Bay Design Group og e1 Marine.

Kilde: Powercell.se

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.