Nyheter Maritimt
— Å være med på den endringen shippingbransjen skal gjennom er rett og slett ufattelig spennende, sier en engasjert Tore Enger. Foto: TECO 2030

— Vi lager morgendagens båtmotor

— Når våre første fuel cell-motorer ruller ut av samlebåndet i Narvik i 2023 er vi svært godt posisjonert for å takle shippingbransjens grønne skifte, sier administrerende direktør Tore Enger i TECO 2030.

Siden shipping er ansvarlig for omtrent 2,5% av verdens totale klimagassutslipp, er det et stadig økende press på den maritime næringen til å gå over til mer bærekraftige energikilder.

— Denne endringen er allerede i gang, og det merkes godt når de store aktørene posisjonerer seg, sier Tore Enger – etter å ha invitert oss på besøk i selskapets lokaler på Lysaker.

— Her er AP-Moeller Maersk et godt eksempel. For når et av verdens største rederier slår fast at de skal være et nullutslippsrederi innen 2040 har det en voldsom effekt. De blir ganske enkelt en slags katalysator for resten av aktørene, som innser at også de må forandre seg – dersom de skal henge med, sier Enger.

HyEkoTank: Vil ettermontere hydrogendrift på tankbåter

Brenselceller er fremtiden

— Vårt utgangspunkt er at hydrogen og brenselceller vil spille en helt avgjørende rolle for at den marine industrien skal klare å redusere CO2-utslippene, sier Enger.

Hvor raskt det vil skje, er derimot en annen diskusjon

— Personlig tror jeg ikke vi har kjangs til å nå tidsfristene som er satt når det gjelder klimamål. Dette er likevel kun et spørsmål om tid, fordi skrittene som nå tas går i riktig retning.

— For oss som selskap er uansett poenget at vi skal stå klare med vår teknologi når markedet er klart for det. Og så langt er vi i rute, slår Enger fast.

Ny grønn maritim rapport viser at Norge er best, men …

Infrastrukturens tid som flaskehals er snart over

— Flaskehalsen så langt er forøvrig ikke brenselcelle-teknologien, for den har vi kontroll på, sier han. Flaskehalsen hittil har vært infrastrukturen, men dette er nå i ferd med å endre seg.

— Et godt eksempel på dette er Enovas maritime tildeling i forrige uke. Der fikk fem produksjons- og infrastruktur-anlegg 669 millioner kroner, mens de tre shippingprosjektene til Færder Tankers, Ocean Infinity og Thor Dahl delte en pott på 451,3 millioner, sier Enger.

Her er Enova-vinnerne som deler 1,12 milliarder

— Dette er jo tre rederier vi kjenner godt. Når det gjelder de to siste så driver både Ocean Infinity og Thor Dahl med det vi kaller nærshipping, og det er til nærshipping våre brenselcelle-motorer i første omgang vil bli brukt, sier han.

— Vi prater altså om fartøyer som vil gå Rotterdam-Norge-England, samt norskekysten og Østersjøen, og dette er også områder hvor vi raskt vil få tilgang på hydrogen, sier Enger.

Når kommer båtmotorene?

— I løpet av de åtte første månedene i 2023 kommer vi til å installere to brenselcellemotorer, en i et pilotfartøy og en i et demonstrasjonsprosjekt for nullutslippsbyggeplasser, ved Implenia sin drift av Fornebubanen.

— Det betyr at vi skal gå i produksjon i vår nye fabrikk i Narvik i løpet av 4. kvartal 2023, bekrefter Enger.

— Selv på halv fart vil den første produksjonslinjen vår ha en kapasitet til å produsere brenselceller med 15 MW effekt i kvartalet. På full fart vil kapasiteten dobles til 30 MW i kvartalet, så det er altså snakk om hele 120 MW i året, sier han. Kapasiteten blir dermed god, for på båtene i nærshippingen ligger vel gjennomsnittsbehovet på rundt 2 MW, sier Enger.

— Ellers er det verdt å merke seg at vi fikk vår "Approval in principle" fra DNV i oktober 2021, og vi jobber nå mot "Type approval" innen sommeren til neste år. Ting tar med andre ord tid, men vi holder skjema og er i rute, sier Enger.

Team Narvik

Per nå består TECO 2030s brenselcelleutviklingsprosjekt av rundt 60 personer. Av disse sitter rundt 40 i Østerrike og Canada, mens 20 holder til i Norge.

— Det å være med på den endringen shippingbransjen skal gjennom er rett og slett ufattelig spennende, sier Enger.

Vi er også utrolig stolte over hvor godt vi har blitt tatt i mot i Narvik. Der føler vi virkelig at vi har hele befolkningen med oss, men den historien får vi komme tilbake til, avslutter Enger.

Foto: TECO 2030

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.