Nyheter Maritimt
Gjermund Johannesen, fra The Norwegian Ship Design Company. Foto: Privat

#Sommerspalte:

— Å få være med på to så store prosjekter har vært stort

Begge medfører betydelig utvikling og banebrytende engineering for oss i The Norwegian Ship Design Company.

Navn: Gjermund Johannessen

Stilling: CEO, The Norwegian Ship Design Company

1. Hva har vært det viktigste for bransjen og din virksomhet det siste halvåret?

For oss i The Norwegian Ship Design Company er det spesielt to store  hendelser som skiller seg ut:

Sammen med Torghatten Nord vant vårt hydrogenferge-konsept anbudet om drift av hydrogenferger til Norges tøffeste fergesamband i Ytre Vestfjorden. Det vil si Bodø-Røst-Værøy-Moskenes, og det innebærer at to store havgående hydrogenferger (verdens første) skal bygges.

Hydrogenfergene mellom Bodø og Lofoten kommer i 2025

I tillegg har vi samarbeidet med Egil Ulvan Rederi. Vårt konsept ble valgt av Heidelberg og Felleskjøpet, og skal nå bli verdens første nullutslipps havgående bulk fartøy. Dette prosjektet fikk også investeringsstøtte fra Enova på 104 millioner kroner, og det var naturligvis en utløsende faktor. Støtten medfører minimum ett nybygg, men det er ingen hemmelighet at det kan danne grunnlaget for en større serie.

Verdens første hydrogendrevne lasteskip får 104 millioner i støtte fra Enova

Dette er to store prosjekter som medfører betydelig utvikling og banebrytende engineering for oss i The Norwegian Ship Design Company.

Det finnes ingen regelverk for hydrogen ombord i fartøy så all utvikling er risikobasert - der formålet er å bevise at hydrogenfartøyene er like sikre som om et moderne diesel fartøy

Når det gjelder bransjen er det svært gledelig å se at slike prosjekter nå drives frem av og for næringslivet.

Det er også umulig å komme utenom knutepunkt-støtten som Enova nylig tildelte til 5 lokasjoner. Der finner vi også Florø som er i vårt distrikt. Jeg er mest oppdatert på det maritime, men opplever svært stor interesse for hydrogen. Vi har nå flere kunder som ønsker våre rådgivende tjenester for å kunne investere i future proof teknologi.

2. Og hva tror du blir det viktigste for dere det neste halvåret?

Det er mange viktige aktiviteter for oss og for maritime hydrogenprosjekter  generelt:

Vi trenger å arbeide godt sammen med hydrogenspesifikke utstyrsleverandører, slik at de tilpasser utstyret sitt til maritim bruk (les: marinisering). I tillegg må de sette i gang typegodkjenningsprosseser i tett samarbeid med klasse og myndigheter, slik at utstyret kan benyttes på bred front for lignende prosjekter i fremtiden.

Videre trenger vi innovasjoner hos klasse og myndigheter slik at de fremtidsrettede løsningene aksepteres og godkjennes. Da kan vi få en hurtig økning i antall hydrogenprosjekter slik vi ønsker og slik det er bred politisk enighet om.

Hydrogen er noe helt annet enn naturgass og må behandles utifra sine egenskaper, men selvsagt uten at det går utover sikkerheten. På dette feltet har verken vi, eller andre aktører i hydrogensamfunnet, råd til å feile!

Det kan kanskje høres egoistisk ut, men med to store hydrogenprosjekter som skal realiseres våger jeg meg utpå likevel:

Jeg mener det er svært viktig at leverandører, klasse og myndigheter prioriterer å realisere de prosjektene som har kommet lengst i utviklingsforløpet.

I dag dukker det opp nye maritime prosjekter i ulike medier om ikke daglig, så i hvert fall ukentlig. Men dette er krevende prosesser, og vi må for all del unngå at nye prosjekter hindrer fremdriften på de mest modne. Til syvende og sist vil det at noen prosjekt leder an føre til at de mindre modne prosjekter får et raskere og mindre ressurskrevende forløp.

3. Tror du Norge kommer til å nå klimamålene i 2030?

Norges klimamål er svært hårete, og foreløpig går det altfor sakte. Samtidig er det mye positivt på gang, og hvis vi fortsetter med målrettet innsats på alle nivå er det grunn til optimisme.

Jeg synes likevel at vi skal være forsiktige med å se målet som noe svart og  hvitt, altså noe man når eller ikke når. Oppnår vi en måloppnåelse på 90% vil jo også det være positivt. Personlig velger jeg å være optimist. Det er mye riktig som skjer nå og vi opplever svært stor interesse for nullutslipps-løsningene vi har på våre prosjekter.

4. Hva skal du gjøre i sommer?

For min del blir det norgesferie og tid med min fine familie. Vi er heldige og har tilgang til hytte både ved sjøen og på fjellet. Jeg ser derfor frem til mange sykkelturer og fjellturer, men også litt båtliv. For meg er ferien en fin tid til å lade batteriene og få kroppen i aktivitet igjen, for nå har det vært mye arbeid med mange sene kvelder på jobb. Jeg ser derfor frem til å roe litt ned i noen uker.

5. Har du noen favorittmat / drikke om sommeren?

Jeg er glad i mat, men sjømat og tilhørende god (hvit)vin er favoritten. Og da gjerne den jeg får servert her på Slippen restaurant i Fredrikstad - hvor jeg er nå.

TRYKK HER FOR Å SE FLERE INNLEGG I VÅR #Sommerspalte!

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Hydrogen kan bli Skandinavias nye olje

Maria Hagelberg, KLM-AIRFRANCE
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.