Innlegg Tungtransport
Kombinasjonen av snø og kulde har gitt hovedstadens kollektivreisende mange tunge dager. Men ikke skyld på det grønne skiftet. Det fins nemlig flere alternativer enn el. Illustrasjonsfoto: Ole Peder Giæver

Kulda rår, hydrogenbussen går

Kuldesjokket for Oslos elbusser viser at vi må tenke bredere rundt hvilke energikilder vi gjør oss avhengige av. Hydrogen kan hindre fremtidig busskaos både i hovedstaden og ellers i landet, skriver Axel Klafstad fra GreenH i dagens innlegg.

Den siste uken har blant annet Avisa Oslo rapportert om et elbusskaos uten like i hovedstaden. Utfordringene har vedvart selv med mildere vær. Torsdag meldte Ruter at over 200 avganger ble kansellert etter følgefeil fra kuldeperioden.

Oslo har i løpet av få år elektrifisert bussparken. Det er svært positivt, og et bidrag i det grønne skiftet. Men hadde bussene gått på hydrogen, gjerne i kombinasjon med batteri, kunne vi unngått kuldekaoset som nå preger bybildet.

Elbussene i Oslo tåler ikke kulden

I Norge har vi alle forutsetninger for å lykkes med et grønt skifte, men vi må håndtere utfordringer som kommer av store temperaturvariasjoner, kupert terreng og lange avstander. Da strekker ikke batteri til alene. Selv om neste generasjons batteri blir bedre, vil kjøretøyene bli så tunge at EU nå vurderer å øke vektbegrensningen for standard førerkort. I tillegg så slites både veier og dekk raskere, som ikke er bærekraftig.

Med disse utfordringene i mente, gjør Oslopolitikere og bussoperatører lurt i å ta en titt på hydrogenalternativet.

Se bilder og video av Volvo Trucks FCEV på vintertest

Det er tidligere høstet mange nyttige erfaringer rundt bruken av hydrogen i busser, også i Oslo. Ruter deltok i flere år i prøveprosjekter med hydrogenbusser, og driftet blant annet fem busser frem til 2019. Da valgte selskapet å avslutte prosjektet. Ifølge Teknisk Ukeblad ble det begrunnet med kostnader og bedre tilgang på elbusser.

Mye har skjedd på hydrogenfronten siden 2019, og teknologien har modnet betydelig.

Allerede i 2021 annonserte brenselcelleleverandøren Ballard at deres brenselceller hadde kjørt over 75 millioner kilometer i ulike kjøretøy. Dette utgjør nesten to tusen ganger rundt jordkloden. Mercedes testet nylig sin nye hydrogen-leddbuss i de Sveitsiske alpene, i et mildt sagt værhardt klima. Testen foregikk på 1800 meters høyde, over en rute på 36 mil med svært bratte stigninger.

Har kjørt over 150 millioner kilometer med brenselceller

Bussene er dessuten dimensjonert med en batteripakke som lades i nedoverbakkene, noen ganger med hastigheter langt over det en hurtiglader kan tilby. Som en bonus benyttes varmen fra brenselcellen til å varme opp kupeen, en fordel som flere Oslobeboere sikkert savner i enkelte elbusser.

En lignende spillvarme får man også fra hydrogenproduksjon. Oslo har et velutviklet fjernvarmenett som kan ta imot og distribuere denne varmen. Da frigjør vi kapasitet i strømnettet som ville blitt brukt til oppvarming.

BMW iX5: — Brenselcellen gir oss frihet, helt uten kompromisser

Fylletiden for hydrogen kjøretøy er sammenlignbar med diesel, og en buss eller en større lastebil kan forvente å bruke mellom fem til ti minutter på å fylle tanken. Vi finner fyllestasjoner rundt om i hele Europa, og på Høvik i Oslo. Det planlegges dessuten flere slike hydrogenfyllestasjoner her til lands, og Enova har allerede støttet en rekke av disse.

Kritikere av hydrogen har tidligere argumentert med at man taper for mye energi i produksjonsfasen og at det er for dyrt å produsere og distribuere hydrogen. Men, tar man med utnyttelsen av overskuddsvarmen og oksygenet, samt varmen i brenselcellen, løftes utnyttelsesgraden betydelig. I noen tilfeller vil vi knapt oppleve å tape energi sammenlignet med faktisk forbruk på ren batteridrift.

Kjøper 12 nye hydrogenbusser: Rekkevidde over 1000 kilometer

Det er også en del å si om kostnadene rundt hydrogen. Enova har nylig lansert støtteprogrammer for kjøretøy hvor man kan oppnå opptil 80 prosent støtte av merkostnadene.

Et lignende program for støtte til produksjon og infrastruktur er også på gang. I tillegg har produsenter nå fått mulighet til å søke om midler via Den europeiske hydrogenbanken. Samlet betyr disse mulighetene at hydrogenkostnaden når ned på nivåer hvor den langt på vei er konkurransedyktig med andre alternativer.

Hydrogentraileren til Mercedes-Benz med ny rekord

Flere storbyer har allerede tatt i bruk hydrogenbusser. London har kjørt slike i lang tid, med rekkevidde på opptil 60 mil og fylletid på noen få minutter. Siden OL i Kina, har hydrogenbusser vært i drift i provinsen Zhangjiakou, hvor snittemperaturen er under null store deler av året. Det er eksempler som Oslo kan lære av.

Hydrogenbussene til Wrightbus har nådd ny milepæl

For selv om gradestokken har bikket over i pluss i hovedstaden nå, meldes det igjen iskalde temperaturer over helgen. Da følger trolig flere elbussproblemer.

Det bør motivere flere til å se på hydrogenalternativet, og dermed spare Osloborgere å vente på en buss som aldri kommer i vinterkulda.

Glem rekkeviddeangst: 560 km på vintertest

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.