Nyheter Tungtransport
Lars Andresen fra Norsk Hydrogenbilforening fyller tanken på sin hydrogendrevne Toyota Mirai på Hynions stasjon på Høvik. Det ser det ut som han kan fortsette med. Foto: Hybil (Norsk hydrogenbilforening)

Toyota Norge og Hynion har inngått samarbeidsavtale

I praksis innebærer avtalen at Toyota går inn med driftsstøtte for å dekke kostnadene Hynion har på sin hydrogenstasjon på Høvik.

Siden Hynion drifter den eneste åpne hydrogenstasjonen i Oslo-området etter at Everfuel trakk seg ut av Norge, er dette selvsagt svært gode nyheter for alle som allerede har eller vurderer et hydrogenkjøretøy i Østlandsområdet.

Nyheten ble bekreftet av Hynion selv i dag, og Toyotas bidrag skal brukes til nødvendige anleggsoppgraderinger og forbedringer som vil øke kapasiteten og tilgjengeligheten av hydrogen på stasjonen.

Fornøyde kunder!

– Dette er den eneste hydrogenstasjonen i drift i Oslo-området, så dette er naturlig nok en svært god nyhet for oss og våre medlemmer, sier Oddvar Røyset – styreleder i Norsk Hydrogenbilforening (HYBIL)

– Jeg vil rette en stor takk til Hynion for at de har kjempet for å holde Høvik-stasjonen operativ frem til nå, og også til Toyota for at de nå bidrar til å holde stasjonen operativ inntil de nye store fyllestasjonene for tungtransporten kommer i gang, sier han til Hydrogen24.

— Det er spesielt to selskaper som har imponert meg i år

Et bevis på at Toyota gjør som de sier

Toyota lanserte sin første hydrogendrevne brenselcellebil allerede i 2014 og i dag finner du Mirai over store deler av verden. Det fine med dette er altså at Toyota Norge følger opp hva Toyota både sier og gjør internasjonalt, nemlig at hydrogen må være en del  av løsningen og at de derfor girer opp sin hydrogensatsing.

— Hydrogen må være en del av løsningen i Norge, sier Toyota-sjef

 

Den norske fyllestasjonsektoren trenger et løft

Til tross for Norges offisielle satsing på hydrogen, er det ingen tvil om at utbyggingen av infrastrukturen har gått for sakte. Hynion sier nå at de avventer resertifisering av sin hydrogenstasjon i Porsgrunn, men at de holder mulighetene åpne for etablering av nye hydrogenstasjoner.

Her skal vi selvsagt også nevne at det kommer en testhydrogenstasjon fra Hynion i Kristiansand, og ikke minst at også Vireon jobber hardt for å øke antallet stasjoner.

– For Toyota Norge er det avgjørende at Hynions hydrogenstasjon på Høvik kan øke kapasiteten og oppgraderes  slik at den er funksjonell og tilgjengelig for våre kunder, sier Espen Olsen - informasjonssjef i Toyota Norge. Vi setter stor pris på Hynions virksomhet som hydrogenleverandør, og ser frem til et fortsatt godt samarbeid for å styrke at hydrogen gradvis blir brukt som drivstoff for kjøretøy, sier han på Hynions nettsider.

Nå har Toyota startet leveringen av hydrogenkjøretøy til Paris

Svært fornøyd Hynion-sjef

– Vi er utrolig takknemlige for Toyotas støtte, sier Slavica Djuric - CEO i Hynion AS. Å bygge ut hydrogeninfrastrukturen krever store investeringer. Samtidig er antallet personbiler og tunge kjøretøy som kjører på hydrogen begrenset, og dermed er etterspørselen etter hydrogen fortsatt relativt lav. Skal vi nå klimamålene må derfor alle være med på å drive utviklingen, avslutter hun.

Han blir ny sjef i Hynion

Kilde: Hynion

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.