Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Innlegg
Ingvild Kilen Rørholt er fagansvarlig for transport i Miljøstiftelsen ZERO. Foto: Knut Neerland / ZERO

Oslo og Akershus viser hvorfor bompenger er smart klimapolitikk

Det blir gratis å kjøre elektriske varebiler og lastebiler i bomringen i Oslo og Akershus, mens det blir dyrere å kjøre fossile lastebiler. Slike klimagrep trenger Norge flere av.

Bompenger skal først og fremst få inn midler til samferdselsprosjekter. Men Oslo og Akershus viser at bomringen også er et viktig og effektivt klimaverktøy med den nye avtalen om Oslopakke 3.

Transportsektoren står for en tredjedel av norske klimagassutslipp. For å kutte utslippene er det to ting som må til: Vi må legge til rette for mindre, ikke mer transport, og transporten vi bruker må bli utslippsfri.

Innretningen av bomringen i Oslo og Akershus bidrar til begge deler.

Det er bra at det nå blir enda dyrere å kjøre gjennom bomringen i rushtiden når det er mest behov for å få reisende til å velge kollektiv, sykkel og gange.

ZERO mener det er riktig at også elbilister må betale noe, fordi det er bedre for klima og miljø om færrest mulig kjører bil i byen. Samtidig må det alltid lønne seg å velge utslippsfritt. Det er derfor bra at elbilistene får 40 prosent rabatt i bomringen.

Oslo og Akershus har videre foreslått at nye fossilbiler kjøpt fra og med 2026 må betale dobbel takst i bomringen. Det er et innovativt grep for å få flere til å velge bort fossilbilen når de kjøper ny bil, som Stortinget bør gi sin støtte til. Senere bør dette også utvides til nye fossile laste- og varebiler og til å gjelde i hele landet.

Viktig at tungtransport får kjøre gratis

Det viktigste grepet i den nye avtalen er at lastebiler og varebiler på hydrogen og biogass, samt elektriske lastebiler og varebiler, får kjøre gratis i bomringen til 2030.

Det kombineres med dyrere bompriser for tunge fossile kjøretøy fra 2026. Da blir det langt mer lønnsomt for transportaktører å velge utslippsfritt, samtidig som de får litt tid på å omstille seg.

Det trengs sårt incentiver for å få flere til å velge utslippsfrie varebiler. Norge har et hårete mål om at alle lette varebiler som selges i 2025 skal være utslippsfrie. Så langt i år er kun 33 prosent av nysalget elektrisk, og salget har gått ned de siste månedene.

ZERO mener politikerne bør sette et nytt, mer realistisk mål om at alle varebiler som selges i 2027 skal være utslippsfrie, både lette og tunge. Skal et slikt mål nås, trengs det politiske grep. Stortingspolitikerne kan begynne med å se til Oslo, og gi elvarebiler over hele landet fritak i bomringen. Her er revidert nasjonalbudsjett en glimrende anledning. Men dette er langt fra nok.

SV bør løfte elvarebilene i budsjettforhandlinger

Tilgang til nattlading for elvarebiler er en barriere. ZERO foreslår derfor at ansattparkering på skoler, helsestasjoner og statlige arbeidsplasser stilles til disposisjon for nattlading av elektriske varebiler.

Det er fortsatt behov for flere ladestasjoner. I tillegg trengs det både gulrot og pisk for å gjøre elektriske varebiler attraktive for flere. ZERO mener elvarebiler må få tilgang til kollektivfeltet uten passasjerer, i tillegg til at de må få kjøre gratis i bomringen i hele landet.

ZERO håper SV vil løfte elvarebilene i budsjettforhandlingene, og gi dem forutsigbare fordeler over fossile varebiler. Slik kan vi kutte utslippene fra transportsektoren raskere. Det vil være et viktig bidrag for å nå Norges klimamål for 2030.

Elvarebiler funker i hele landet, og vi trenger dem i hele landet. Ikke bare i Oslo.

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24