Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Innlegg Tungtransport
Norge trenger flere hydrogenstasjoner. Illustrasjonsfoto: Bosch

Kun 15 millioner i offentlig støtte kan gi 6 fungerende hydrogenstasjoner i Sør-Norge

Nå ber Norsk Hydrogenbilforening (HYBIL) landets myndigheter om å ta grep.

Høsten 2023 opplevde landets hydrogenbileiere sin hittil største krise da Everfuel la ned sine tre fyllestasjoner i Sør-Norge (Hvam, Oslo, Bergen). I tillegg måtte den andre operatøren Hynion øke prisene kraftig for i det hele tatt kunne klare å levere hydrogen til over 200 hydrogenbiler som stod i kø på Høvik, samt utsette gjenåpningen av Porsgrunn-stasjonen, noe som forsterker vanskelighetene for dagens hydrogenbilister.

Norsk Hydrogenbilforening (HYBIL), interesse-organisasjonen for norske hydrogenbileiere, har sammen med bransjen jobbet godt sammen for å finne løsninger. Hynion, eier av Høvikstasjonen, fikk med dette en utstrakt arm fra både Hyundai og Toyota som sammen med Nippon Gases som leverer hydrogen. Dette har bidratt til at Høvik, den eneste fyllestasjonen i Oslo-området med over 90% av landets hydrogenbiler rundt seg, fortsatt klarer å holde åpent.

HYBIL er meget tilfreds med dette nasjonale spleiselaget mellom de private aktørene i denne verdikjeden. Det er likevel ikke nok.

Vil ha det offentlige på banen

Oddvar Røyset, Norsk Hydrogenbilforening - HYBIL
Oddvar Røyset, Norsk Hydrogenbilforening – HYBIL

Nå ber derfor HYBIL om at det offentlige, som har penger å sette av til klima og miljøtiltak, også kommer på banen og bidrar til at det blir et levelig terreng for landets hydrogenbiler.

Disse bilene er like fullt elektriske som sine søsterbiler med batteri, men fungerer annerledes og sånn sett kanskje passer bedre til dem som i dag ikke kan benytte batteribil. Det finnes i dag konkrete eksempler i Norge på at biler som har en høy bruk pr. døgn har bedre utbytte av hydrogenelektrisk bil enn en med batteri. Hydrogenfordelene øker for tyngre kjøretøy, men utrullingen begrenses fordi Norge ikke tilstrekkelig infrastruktur tilgjengelig.

HYBIL mener at tiden er moden for å hjelpe hydrogenbasert mobilitet i gang.

Om man ser utenfor landets grenser satses det stort på hydrogen som drivstoff. Det ruller i dag tusenvis av busser, drosjer, varebiler, lastebiler og personbiler i Europa med hydrogen på tanken. Teknologien har altså kommet for å bli.

HYBIL har sammen med flere aktører i bransjen laget en plan på hvordan vi skal kunne skape et minimum, men likevel bærekraftig nett av fyllestasjoner for hydrogenbasert mobilitet i Sør-Norge.

I henhold til HYBIL’s beregninger vil en beskjeden engangsbevilgning på 15 Mill kr i 2024 fra det offentlige hjelpe oss i gang.

Vi ønsker også at hjelpen videreføres med en fremtidig driftsstøtteordning til foregangsaktørene til markedet klarer seg alene. Engangsbevilgningen på 15 mill kr vil bedre kapasiteten og regulariteten på Høvik, blåse liv i stasjonen på Hvam (Skedsmo), finne en ny lokalisering for den nedlagte stasjon i Bergen (Åsane), flytte en Hynion-stasjon fra Gøteborg til Kristiansand og bidra til at Porsgrunn raskt kan gjenåpnes.

Sammen med stasjonen i Trondheim (ASKO siden 2017) og den nyåpnede stasjonen i Hellesylt Q3-2024 (Vireon, Norwegian Hydrogen) kan dermed Sør-Norge få opptil 7 fyllestasjoner i drift fra 2024-25.

Vår styreleder Oddvar Røyset vil forøvrig være til stede på Arendalsuka om det er noen spørsmål rundt dette.

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24