Europeiske lastebilprodusenter går for hydrogen
En ny rapport viser at europeiske lastebilprodusenter forventer en kraftig økning i salget av hydrogenlastebiler fram mot 2030.
I en ny rapport utarbeidet av tyske NOW (altså Tysklands svar på Enova) blir det anslått at hydrogenlastebiler vil nå en markedsandel på 20% frem mot 2030. Det tilsvarende tallet for biogasskjøretøy er derimot på kun 2%.
Dette er ikke overraskende. Det er likevel et tankekors i forhold til utviklingen her i Norge.
Produsentenes forventninger til salget av hydrogenlastebiler har faktisk økt siden forrige rapport ble lagt frem i 2022.
Den nye rapporten viser også at batterielektrisk vil bli den dominerende teknologien, selv om utrullingen går senere enn forventet. For øvrig forventes det at nesten hver andre lastebil som selges i Europa i 2030 vil være en diesellastebil.
Hydrogen i forbrenningsmotor
Siden 2022 er den største endringen forventningene til bruk av hydrogen i forbrenningsmotorer. Denne drivlinjen var ikke nevnt av produsentene for to år siden, men er nå en viktig satsning.
Dette samsvarer med informasjonen vi får direkte fra lastebilprodusentene. De ser seg om etter velkjent teknologi som raskt kan gi utslippskutt.
I rapporten pekes det på at årsaken til endringen henger sammen med EUs CO2-standard, der H2 ICE (hydrogen i forbrenningsmotor) er definert som utslippsfri. Dette betyr blant annet at de vil dra nytte av fritak fra veiavgiften i Tyskland og andre insentiver.
MAN var først ute med å tilby H2 ICE, og vi har gjennom H2Truck prosjektet klart å få de til å distribuere ett hundre av den første serien til Norge fra 2025. Nå følger de andre produsentene etter, og det er denne typen hydrogenlastebiler som vil komme først på markedet.
Ifølge rapporten ser produsentene på bruken av hydrogen i forbrenningsmotor som en mulighet til å oppnå utslippskutt til en lavere kostnad.
Forbrenningsmotoren som benyttes i diesellastebilen trenger kun mindre endringer for å kunne brukehydrogen. Det pekes også på at lastebilene kan vedlikeholdes på eksisterende verksteder.
Dette gir trygghet og er en stor fordel for transportørene i overgangen til utslippsfritt drivstoff.
Liten satsing på biogass
Ifølge rapporten har lastebilprodusentene marginale forventninger til salget av lastebiler som bruker biogass og naturgass. Markedsandelen for disse forventes å være 2 % i Europa i 2030.
En av årsakene til dette kan være at biogasskjøretøyene ikke regnes som utslippsfrie av EU, og at EU heller ønsker å legge til rette for at biogass heller brukes til andre formål som industri og oppvarming.
Dette er uansett en utvikling som ikke kommer godt nok fram i den norske debatten om satsing på utslippsfri tungtransport.
Her kan man også se på Transportøkonomisk Institutts rapport «Framskritt og fremtidsutsikter for innfasing av el-lastebiler i Norge», som viser at innfasingen av elektriske lastebiler går langsommere enn forventet.
Alle utslippsfrie drivlinjer må tas i bruk
I Norge blir biogass i mange sammenhenger sidestilt med el og hydrogen, blant annet i offentlige anskaffelser. TØI peker i sin rapport på at bompengefordeler for biogass i Oslo og andre byer har hatt betydning for kostnadene og valget mellom el- og biogassbiler. Når biogass er en billigere løsning velger naturlig nok mange transportselskap dette.
Jeg mener derfor at myndighetene må legge til rette for at alle de tre drivlinjene tas i bruk.
Stortinget har som mål at alle nye lastebiler i 2030 skal være nullutslipp eller biogass. Myndighetene må merke seg EUs og lastebilprodusentenes prioriteringer, og legge til rette for at el og hydrogen blir like økonomisk gunstig som biogass.
Grunnen er enkel: Vi vil trenge alle de tre alternativene for å erstatte diesellastebilene.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!