Nyheter Maritimt
Skisse av den flytende hydrogenstasjonen. Foto: Hynion

Hynion og Hyrex lanserer flytende hydrogenstasjon for fritidsbåter

Den første piloten sjøsettes allerede sommeren 2022.

Pilotinstallasjonen bygger på et joint venture opprettet av de to norske selskapene  Hynion og Hyrex i fjor, der man ønsket å lage hydrogenstasjoner som gjorde det mulig å fylle fritidsbåter med nullutslippsdrivstoff.

Administrerende direktør Ulf Hafseld i Hynion

Hydrogen er nøkkelen

— Hydrogen vil være et viktig bidrag for avkarboniseringen av transportsektoren i Norge, ikke minst i maritim sektor, sier Ulf Hafseld, CEO i Hynion i pressemeldingen. Selv om andre transportformer står for større utslipp enn fritidsbåter, er dette et betydelig segment. Norske myndigheter har gitt klare signaler om at utslipp fra fritidsbåter bør reduseres med 50 %.

— Ved å etablere flytende hydrogenstasjoner vil vi forbedre tilgjengeligheten av hydrogen som drivstoff for fritidsbåtsegmentet og kan dermed redusere klimagassutslippene fra dette markedet betydelig, sier han. Samarbeidsprosjektet mellom Hynion AS og Hyrex AS er viktig fordi det viser at hydrogen som drivstoff for fritidsbåter er et godt og tilgjengelig alternativ. I tillegg vil dette initiativet drive teknologiutviklingen av norskproduserte, miljøvennlige fritidsbåter, sier Ulf Hafseld.

En hydrogenstasjon på en flytebrygge

Selve fyllestasjonen vil bestå av en elektrolysør for produksjon av hydrogen, en hydrogenkompressor med tilhørende lagertanker, og en dispenser montert på selve flytebryggen. Stasjonen trenger vann og strøm fra land og avgir kun rent oksygen.

Resultatet er en flytende hydrogenstasjon som kan gjøre havner og marinaer i stand til å tilby nullutslippsdrivstoff, og de to selskapene håper på sikt at det bli snakk om en voksende flåte av fritidsbåter med hydrogenelektriske drivlinjer.

Sommeren 2022 vil imidlertid den flytende pilotstasjonen stå klar til å betjene Hyrex 28-fots prototype. 

Hva er hydrogenbåtenes fordel kontra elbåter?

Basert på egen erfaring med ren eldrift i båt, vet undertegnede at lang ladetid og en rekkevidde som raskt kortes ned når man øker farten er en høyst reell utfordring. Vi gleder oss derfor stort til å se hvordan hydrogenalternativet klarer seg, men når det nevnes at man får opp mot 20-25 timers cruisetid ved 10 knop lar i hvert fall vi oss imponere. (Vi lover å komme tilbake med med mer informasjon om selve båten i en senere artikkel – så følg med)

— Med Hyrex 28-prototypen ønsker vi å demonstrere at hydrogen kan spille en betydelig rolle i å gjøre elektriske båter mer brukbare, og da spesielt ved å tilby et større cruiseområde sammenlignet med de rene elbåtene, sier Henrik Torgersen – administrerende direktør i Hyrex i pressemeldingen.

Prototypen Hyrex 28 frister med flotte linjer og spennende ytelser. Vi gleder oss til å se denne i virkeligheten. Foto: Hyrex.no

 

— Skal vi få til det grønne teknologiskiftet må vi imidlertid ha fyllingsmuligheter for hydrogen i havnene, og dette gjør naturlig nok samarbeidet med Hynion viktig, avslutter Torgersen.

Har du et spørsmål om den flytende hydrogenstasjonen? Vi i Hydrogen24 skal besøke Hynion på tirsdag. Er det noe du lurer på er det derfor bare å sende oss en epost, så skal vi ta spørsmålet videre!

Kilde: Pressemelding.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.