ZeroAvia skal levere 250 hydrogendrevne motorer
Avtalen med det California-baserte Air Cahana kan gi hydrogenflyvninger på vestkysten av USA innen de 5 neste årene.
På Paris Airshow bekreftet ZeroAvia selv at de har signert en avtale om å levere 250 av selskapets hydrogenelektriske ZA2000-motorer til Flyshare, Inc.
Flyshare Inc skal operere under navnet Air Cahana, og ønsker å bli ledende innen bærekraftige flyvninger i California og vestkysten av USA.
Skal være bærekraftig
Los Angeles-baserte Air Cahana er i følge pressemeldingen det første flyselskapet som har blitt lansert for å dekarbonisere luftfarten.
Det innebærer imidlertid ikke bare hydrogen:
De vil i første omgang starte med såkalt Sustainable Aviation Fuels (SAF), før de i andre fase vil ta i bruk nullutslippsteknologien - etterhvert som den blir tilgjengelig på markedet.
Med den ferske avtalen med ZeroAvia i boks er de altså sikret nullutslippsmotorene de trenger for fase to.
Innen 5 år
Målet for de partnerne er å identifisere utrullingen av hydrogenelektriske fly, og forberede nullutslippsflygninger mellom storbyene på vestkysten av USA. Tidsskjemaet er satt til "innen de neste fem årene".
— Å lansere et nytt flyselskap er en stor utfordring. Air Cahanas store fordel er at de kan låse opp markedet ved å være blant de første til å realisere de enorme driftsbesparelsene og nullutslippsfordelene man får ved hydrogenelektriske motorer, sier James Peck, Chief Customer Officer i ZeroAvia.
— Dette innovative samarbeidet setter Cahana i første rekke når det gjelder å bli det reneste flyselskapet på himmelen, sier Tony Thompson - CEO i Air Cahana. Med ZeroAvias omfattende flytesting og kjerneteknologi har vi den perfekte alliansen for å nå visjonen vår, og sammen står vi klare til å revolusjonere luftfartsindustrien, skryter han i pressemeldingen.
Kilde: ZeroAvia
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!