Nyheter Tungtransport
Illustrasjonsfoto: ZeroAvia

ZeroAvia skal levere 250 hydrogendrevne motorer

Avtalen med det California-baserte Air Cahana kan gi hydrogenflyvninger på vestkysten av USA innen de 5 neste årene.

På Paris Airshow bekreftet ZeroAvia selv at de har signert en avtale om å levere 250 av selskapets hydrogenelektriske ZA2000-motorer til Flyshare, Inc.

Flyshare Inc skal operere under navnet Air Cahana, og ønsker å bli ledende innen bærekraftige flyvninger i California og vestkysten av USA.

ZeroAvia vil fly hydrogenfly i Sverige fra 2025

Skal være bærekraftig

Los Angeles-baserte Air Cahana er i følge pressemeldingen det første flyselskapet som har blitt lansert for å dekarbonisere luftfarten.

Det innebærer imidlertid ikke bare hydrogen:

De vil i første omgang starte med såkalt Sustainable Aviation Fuels (SAF), før de i andre fase vil ta i bruk nullutslippsteknologien - etterhvert som den blir tilgjengelig på markedet.

Med den ferske avtalen med ZeroAvia i boks er de altså sikret nullutslippsmotorene de trenger for fase to.

Vil konvertere regionale jetfly til hydrogen

Innen 5 år

Målet for de partnerne er å identifisere utrullingen av hydrogenelektriske fly, og forberede nullutslippsflygninger mellom storbyene på vestkysten av USA. Tidsskjemaet er satt til "innen de neste fem årene".

— Å lansere et nytt flyselskap er en stor utfordring. Air Cahanas store fordel er at de kan låse opp markedet ved å være blant de første til å realisere de enorme driftsbesparelsene og nullutslippsfordelene man får ved hydrogenelektriske motorer, sier James Peck, Chief Customer Officer i ZeroAvia.

— Dette innovative samarbeidet setter Cahana i første rekke når det gjelder å bli det reneste flyselskapet på himmelen, sier Tony Thompson - CEO i Air Cahana. Med ZeroAvias omfattende flytesting og kjerneteknologi har vi den perfekte alliansen for å nå visjonen vår, og sammen står vi klare til å revolusjonere luftfartsindustrien, skryter han i pressemeldingen.

Norwegian blir med på e-fuel anlegg i Nord-Norge

Kilde: ZeroAvia

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.