Vil bruke metan til å frakte grønt hydrogen: Målet er å avvenne Tyskland fra russisk gass
Et nytt prosjekt vil importere 5 millioner hydrogen i året som syntetisk grønn CH4, for så å konvertere det tilbake til hydrogen.
Krigen i Ukraina har for alvor satt fart i jakten på alternativer til russisk gass, og i følge Rechargenews.com har det Belgiske selskapet Tree Energy Solutions (TES) fremskyndet et svært ambisiøst prosjekt.
Fremskynder gigantprosjekt med 2 år
Innen vinteren 2025 ønsker TES nå å etablere en «grønn gass-terminal» i Wilhelmshaven som skal ta imot det de kaller karbonnøytral flytende metan. Og dette er altså hele 2 år før det som opprinnelig var planlagt.
Denne metan-gassen, som er produsert ved å kombinere fanget CO2 med fornybart hydrogen, vil deretter bli konvertert tilbake til H2 eller, i noen tilfeller, bli brukt som metan med karbonfangst. Det nye energiknutepunktet vil også importere flytende naturgass (LNG) for å redusere avhengigheten av russsisk naturgass.
— Målet med fremskyndingen er å øke energisikkerheten mellom Tyskland og Europa, samtidig som veksten av grønn gassimport øker, sier selskapet i pressemeldingen.
En billigere og mer effektiv metode
I følge TES vil deres metode gi grønn hydrogen til en lavere pris enn all annen fornybar hydrogen i Tyskland.
— Vi mener det både er mer økonomisk og mer energieffektivt enn andre metoder, sier Otto Waterlander fra TES til Rechargenews.
Grunnen skal være at metanen innholder mer hydrogen i volum enn andre transportalternativer – enten det er snakk om ammoniakk, metanol, eller komprimert eller flytende hydrogen.
— Våre anslag tyder for eksempel på at vår metode vil ha en kostnadseffektivitet som er 30% bedre enn ammoniakk, sier han.
Det store spørsmålet, som Rechargenews.com heldigvis stiller, er hvorfor ingen andre vurderer å gjøre det samme når det skal være så effektivt og lønnsomt.
— Det er fordi vi fortsatt er på dag 1 når det gjelder grønn hydrogen, og det vil si at vi fortsatt finner ut av ting. Vi har heller ikke snakket alt for høyt om dette, men vi har altså jobbet med Wilhelmshaven-prosjektet siden 2019 samtidig som vi har utviklet selskapet. Nå som dette blir kjent tror jeg derimot flere vil kaste seg på, og det vil bare være en fordel for oss alle sier Waterlander til Rechargenews.com.
Kilde: Pressemelding og Rechargenews.com
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!