Verdens første hydrogendrevne AGV
AGV H2 skal redusere utslippene på kontainerhavner over hele verden.
GAUSSIN satser tungt på å fornye tungtransporten gjennom elektrisitet og hydrogen, og nå i det siste er det spesielt hydrogen som har stått i fokus.
For ikke bare har de nettopp fullført årets Dakar Rally i en hydrogen-lastebil, nå kommer også det som skal være verdens første hydrogendrevne AGV til bruk på kontainerhavner verden over.
LES MER: — De tunge hydrogenbilene kommer til Norge
AGV H2
På verdensbasis blir de fleste havneområdene betjent av store elektriske kraner og dieseldrevne kjøretøyer som enten fyller eller losser skip.
Med på kjøpet får man dermed solide CO2-utslipp, som man med hydrogendrift vil slippe.
I følge GAUSSIN er det imidlertid flere grunner til at havneanlegg er godt egnet til hydrogendrift:
Det er lett å transportere hydrogen til og fra havnene, de har som regel god plass til oppbevaring av hydrogen, i tillegg til eventuell produksjon av hydrogen på selve lokasjonen. Lang rekkevidde gjør også at AGV-ene på hydrogen trenger færre fyllinger, og de er i tillegg langt mer stillegående enn dagens alternativer.
GAUSSIN minner også om at kostnadene for hydrogenproduksjon har falt med nesten 50% siden 2015.
— Vi ønsker å støtte nullutslippsarbeidet i havnesektoren, og er sikker på at vår AGV H2 også vil øke driftseffektiviteten i dette krevende miljøet, sier Christophe Gaussin, administrerende direktør i GAUSSIN.
LES OGSÅ: Hexagon Purus nye amerikanske kontrakt er en gamechanger
Lyst på mer? Videoen under gir en smakebit av Gaussins hydrogenlastebil fra årets Dakar Rally:
Minifakta om AGV H2:
Nyttelast = 65 tonn, Maks fart 25 km/h
Drivlinje: 4×4. Frontaksel / bakaksel: 50 tonn / 50 tonn
Traction motor: 2*226kW permanent magnet
Fuel Cell: 45kW Hydrogen tank: 20kg @350bar Battery capacity: 60kwh
Autonomy med hydrogen: 15 timer, additional autonomy med batteri: 3t
Kilde: GAUSSIN
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!