Innlegg Maritimt
Kjellbjørn Kopperstad er project manager i Ocean Hyway Cluster.

En tapt mulighet for bærekraft i verdensarvfjordene

Den norske regjeringens nylige beslutning om å utsette kravet om nullutslippsskip i verdensarvfjordene fra 2026 er et knefall for cruiseindustrien.

Dette kravet var ment å beskytte våre sårbare verdensarvfjorder, men i stedet for å lede an mot en bærekraftig fremtid tillater vi nå cruiseskip å fortsette å slippe ut titusenvis av tonn CO₂ og andre skadelige utslipp i våre allerede utsatte økosystemer.

– Sterkt beklagelig

Alvorlige utslipp i verdensarvfjordene

Bare i 2023 ble utslippene fra cruise- og passasjerfartøy i Stranda kommune, som inkluderer verdensarvområdet Geirangerfjorden, beregnet til sjokkerende 26.392 tonn CO2-ekvivalenter – tilsvarende utslippene fra mer enn 56.000 personbiler i løpet av ett år. Med stadig flere og større cruiseskip som seiler inn i fjordene, vil disse utslippene bare fortsette å øke i årene fremover. Selv om bruk av LNG som drivstoff kan redusere CO2-utslippene med 10–20% og NOx-utslippene med 85%, gir det fortsatt betydelige miljøbelastninger. Å tillate bruk av biogass, som hevdes å være CO2-nøytral, er heller ikke løsningen for å oppnå bærekraft. Selv om biogass påstås å være klimanøytral, er det ikke et nullutslippsdrivstoff og genererer utslipp både under produksjon og bruk.

Disse tallene tydeliggjør vår passivitet i en tid hvor vi hadde muligheten til å handle. Det nye regelverket, som setter en frist til 2026 for skip under 10.000 bruttotonn og 2032 for større skip, er et skritt i riktig retning, men det kommer altfor sent.

– En skandale for regjeringens satsning på miljø

Nullutslippsteknologi er klar

Teknologien for nullutslippsskip er i stor grad allerede tilgjengelig. Skipsdesignere, utstyrsleverandører og verft har vært klare til å utvikle og implementere disse løsningene. Havila Kystruten er et godt eksempel på et selskap som tok grep da regelverket først ble kunngjort i 2018. I tillegg er flere selskaper, som Norwegian Hydrogen og HYDS, allerede i gang med første produksjon av hydrogen. Ved å holde fast på kravet fra 2018 hadde vi virkelig bidratt til teknologiutvikling i maritim sektor! Ja, i noen tilfeller måtte vi nok tenke annerledes og velge andre ruter for å oppnå miljøkravet. Men rederier og operatører står klare til å transportere cruisepassasjerer fra nærliggende havner til Geirangerfjorden og tilbake. Med mer enn 650 000 cruisepassasjerer som ankom Ålesund cruisehavn i 2023, er markedspotensialet stort. Norge hadde sjansen til å sette en global standard for bærekraftig turisme og vise hvordan vi kunne kombinere miljøvern med økonomisk vekst.

Regjeringens kunngjøring kan kanskje betraktes som et skritt fremover, men det er ingen grunn til feiring. Når næringslivet er klart til å levere og behovet er akutt, er det synd at vi heller velger å skyve problemet foran oss.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.