Nyheter Maritimt
Skjermdump fra pressemeldingen til Bureau Veritas

Nye regler for økt sikkerhet med brenselceller på skip

Nye Bureau Veritas NR 547 er notatet som skal identifisere og redusere risiko for passasjerer, miljøet og fartøyets strukturelle integritet.

Det er ikke gjort i en håndvending å få den maritime industrien over på grønt drivstoff, men Norge har i hvert fall kommet godt i gang. Siden skipene skal operere i all slags vær er naturlig nok sikkerhet alltid en utfordring, og utfordringen blir naturlig nok ikke mindre når man opererer med brenselceller ombord.

Men det er jo også derfor vi har uavhengige klassifiseringseksperter som fastsetter hvilke krav skipene må tilfredsstille. En av disse er Bureau Veritas (BV) som har spesialisert seg på testing, inspeksjon og sertifisering, og i går ga de ut et notat (NR 547) for alle skip som har brenselceller ombord.

Ny grønn maritim rapport viser at Norge er best, men …

For alle som bruker brenselceller

Vi går ikke nærmere inn i detaljene til NR 547 her, men de stiller blant annet krav til både design, konstruksjon og ikke minst installasjon av brenselcellene ombord i skipet.

Målet er ganske enkelt å identifisere og redusere risikoen for personene ombord, miljøet, og fartøyets strukturelle integritet. Det innebærer at både brenselcellesystemet og skipsdesignet må begrense risikoen for eksplosjoner, spredning av giftige kjemikalier og brannutbrudd.

— De nye reglene tar høyde for utviklingen og de siste fremskrittene innen brenselcelleteknologien, og inkluderer informasjon fra de nyeste samarbeidsprosjektene i bransjen, sier Laurent Leblanc - visepresident tekniske operasjoner - ved Bureau Veritas Marine & Offshore.

MERK: Gjelder også for alternative drivstoff basert på brenselceller

I tillegg til å omfatte brenselceller som bruker hydrogen, gjelder det nye notatet også for brenselceller som er tilpasset andre typer drivstoff.

Det betyr at reglene i NR 547 må kombineres med Bureau Veritas andre regler for blant annet ammoniakk, LPG, metanol og Etanol.

Slik designer Salt Ship Design det grønne maritime skiftet

Kilde: Bureau Veritas og Seatrade Cruise News 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.