Nyheter Tungtransport
Hyzon Motors trekkvogn på hydrogen. Foto: Wouter Keuris / Hyzon Motors

Slik skal de revolusjonere tysk tungtransport

Tyske Hylane har kjøpt 18 hydrogenlastebiler av Hyzon Motors. Men det er hva de skal gjøre med dem som virkelig vekker oppmerksomhet.

Som datterselskap av et av Tysklands største forsikringsselskaper, skal nemlig Hylane leie ut de 18 hydrogendrevne trekkvognene til tyske flåteiere. Formålet er enkelt: De vil kickstarte overgangen fra diesel- til nullutslippskjøretøyer.

Betal-for-bruk: Skal revolusjonere tysk tungtransport

De 18 Hyzon-kjøretøyene skal leveres til Hylane i slutten av 2022, og skal deretter leies ut til tyske transportører.

Hele konseptet er at kunden betaler en fast pris per kjørte kilometer, mens Hylane skal dekke alle vedlikeholdskostnader og eventuelle utgifter på grunn av nedetid. Alle tjenester, med unntak av sjåfør og drivstoff, er altså inkludert i leien.

Målet med denne «betal-per-bruk»-tilnærmingen, er i følge Hylane å redusere risikoen for kundene — samtidig som de øker takten i overgangen fra diesel til nullutslippskjøretøyer.

Hylane presiserer forøvrig at selv om de nå starter med trekkvogner, så ønsker de også å tilby varebiler og busser på hydrogen.

«Vi starter med 44 trekkvogner og motorkjøretøyer fra 4 produsenter. Vi vil fortsette å legge til kjøretøy fra andre produsenter til flåten vår.»
Foto: Fra presentasjonen til Hylane

De første avtalene er allerede i boks

I følge Hylane har de allerede inngått leiekontrakt med logistikkgiganten DB Schenker, og de skal også være i samtaler med flere andre store tyske transportselskaper som vil bytte ut dieselparken sin.

LES MER: Bygger 300 hydrogenfyllestasjoner i Tyskland innen 2030

At dette skjer i Tyskland er forøvrig ingen overraskelse. Som vi har nevnt flere ganger allerede ligger nemlig tyskerne langt fremme i satsingen på hydrogen infrastruktur, og er villige til å bruke både gulrøtter og pisk for å få bransjeaktørene over på nullutslipps-kjøretøy.

Gulrøttene består i stor grad av statlige subsidieprogrammer, mens pisken består i at det også vurderes forbud mot kjøretøy som forurenser allerede fra 2035.

ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil!

— Hyzons hovedmål er å dekarbonisere transport gjennom nullutslippskjøretøyer, sier Craig Knight, Hyzons administrerende direktør og medgründer i  en pressemelding.

— Vi innser imidlertid at mange av kundene har behov for å prøve de hydrogendrevne alternativene før de bestemmer seg, og gjennom Hylanes mobilitetsprogram kan kunder over hele Tyskland oppleve kjøretøyytelsen, fører-tilfredsheten og utslippsreduksjonene til Hyzons brenselcelle-elektriske lastebiler. Det ha en partner som Hylane gir oss derfor en unik mulighet til å langsiktig vekst i markedet, sier Knight.

Les mer om hydrogen tungtransport her!

Skalerer opp med enda flere produsenter

På dagens tyske pressekonferanse var det naturlig nok avtalen med Hyzon Motors som var hovedtemaet. Det er likevel verdt å merke seg at Hylane ikke stopper der.

I følge Hylane skal de nemlig fortsette å utvide flåten med hydrogenkjøretøy fra andre produsenter.

I tillegg til Hyzon Motors skal også Hyundai, Man og Daimler være med, og i løpet av 2023 er derfor målet å kunne tilby hele 44 hydrogenkjøretøyer - slik at de dekker hele Tyskland.

Som du ser av sliden fra presentasjonen stopper det ikke der heller, og i fase tre skal også kjerneruter i flere europeiske land være på plass - deriblant Norge.

Planlagt skalering: Fase 1: Fra Q4 2022. Ruter: Hamburg, Ruhr-området, Stuttgart München. Flåte: 1 til 5 hydrogenkjøretøy.
Fase 2: Fra Q2 2023. Ruter: Hele Tyskland. Flåte: Fra 44 hydrogenkjøretøy
Fase 3: Etter 2023. Ruter: Europeiske kjerneruter Flåte: Fra 150 hydrogenkjøretøy. Foto: Fra presentasjonen til Hylane

 

 

Hydrogen sammenlignet med diesel og el: Null utslipp, langt bedre rekkevidde og lastevekt enn el, og full tank på cirka 15 minutter. Foto: Fra presentasjonen til Hylane

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.