Nikola Corporation feirer serieproduksjon
Produksjonen av trekkvognene med eldrift er i gang, og det er gode nyheter også for de som vil ha varianten på brenselceller.
Det er ingen tvil om at det har vært turbulente tider i Nikola Corporation, og det hele toppet seg i 2020 – da selskapets toppsjef og styreleder måtte trekke seg etter svindelbeskyldninger. Dette hadde også store negative konsekvenser for norske Nel, som skulle levere både elektrolysører og fyllestasjoner til selskapet.
18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport
Siden den gang har imidlertid Nikola jobbet knallhardt for å komme tilbake, og nå bekrefter de også at de er på hugget med både helelektriske og hydrogendrevne trekkvogner.
Dette passer også fint med det Nel sa på vårt fabrikkbesøk, der de sa at leveringene til Nikola var i ferd med å ta seg opp:
— Seeing is believing, sier en stolt Jon André Løkke på Nels nye fabrikk
Er i gang med kommersiell lastebilproduksjon
I forrige uke åpnet Nikola sin serienproduksjon av kommersielle batterilastebiler på fabrikken i Coolidge, Arizona.
— Vi startet produksjonen av Tre BEV (Battery Electic Vehicle) den 21. mars i Coolidge, og i dag (27. april) markerer vi dette med å levere de første elektriske lastebilene til våre kunder, sa Mark Russell, Nikolas administrerende direktør.
— I 2022 fortsetter vi å utvide produksjonen, og det betyr at de kjøretøyene som går på brenselceller (FCEV) blir en del av produksjonslinjen i 2023. Fokuset ligger nå på å levere kjøretøy og generere inntekter, sier han i pressemeldingen.
Når det gjelder de hydrogendrevne trekkvognene er naturligvis testingen allerede i i gang. Den 24. januar startet Nikola pilottestingen sammen med bryggeriet Anheuser-Busch, og siden den gang har to Nikola Tre FCEV-alfaer vært i daglig tjeneste i bryggeriets distribusjonsnettverk i Sør-California.
Rigger for kraftig vekst
Fase 1 av produksjonsanlegget i Arizona gir Nikola en produksjonskapasitet på 2.500 lastebiler i året.
De er likevel godt i gang med å utvide allerede.
I følge Nikola skal fase 2 være ferdig i løpet av 2023, noe som skal gi en produksjonskapasitet på opp mot 20.000 lastebiler per år.
PS: Nikola har også et produksjonsanlegg i Ulm, Tyskland. Anlegget der har i dag en oppgitt produksjonskapasitet på 2.000 lastebiler i året.
Kilde: Nikola
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!