Nyheter Tungtransport
Dette er riktignok den batterielektriske versjonen med en rekkevidde på rundt 560 km, men det betyr at versjonene på brenselceller endelig nærmer seg. Foto: NikolaMotor.com

Nikola Corporation feirer serieproduksjon

Produksjonen av trekkvognene med eldrift er i gang, og det er gode nyheter også for de som vil ha varianten på brenselceller.

Det er ingen tvil om at det har vært turbulente tider i Nikola Corporation, og det hele toppet seg i 2020 – da selskapets toppsjef og styreleder måtte trekke seg etter svindelbeskyldninger. Dette hadde også store negative konsekvenser for norske Nel, som skulle levere både elektrolysører og fyllestasjoner til selskapet.

18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport

Siden den gang har imidlertid Nikola jobbet knallhardt for å komme tilbake, og nå bekrefter de også at de er på hugget med både helelektriske og hydrogendrevne trekkvogner.

Dette passer også fint med det Nel sa på vårt fabrikkbesøk, der de sa at leveringene til Nikola var i ferd med å ta seg opp:

— Seeing is believing, sier en stolt Jon André Løkke på Nels nye fabrikk

 

Er i gang med kommersiell lastebilproduksjon

I forrige uke åpnet Nikola sin serienproduksjon av kommersielle batterilastebiler på fabrikken i Coolidge, Arizona.

— Vi startet produksjonen av Tre BEV (Battery Electic Vehicle) den 21. mars i Coolidge, og i dag (27. april) markerer vi dette med å levere de første elektriske lastebilene til våre kunder, sa Mark Russell, Nikolas administrerende direktør.

ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil!

— I 2022 fortsetter vi å utvide produksjonen, og det betyr at de kjøretøyene som går på brenselceller (FCEV) blir en del av produksjonslinjen i 2023. Fokuset ligger nå på å levere kjøretøy og generere inntekter, sier han i pressemeldingen.

Her er Nikola Motors hydrogentrailer på amerikanske veier. Foto: Anheuser-Busch

 

Når det gjelder de hydrogendrevne trekkvognene er naturligvis testingen allerede i i gang. Den 24. januar startet Nikola pilottestingen sammen med bryggeriet Anheuser-Busch, og siden den gang har to Nikola Tre FCEV-alfaer vært i daglig tjeneste i bryggeriets distribusjonsnettverk i Sør-California.

Hydrogenlastebilen for deg som vil ha stjerne på panseret

Rigger for kraftig vekst

Fase 1 av produksjonsanlegget i Arizona gir Nikola en produksjonskapasitet på 2.500 lastebiler i året.

De er likevel godt i gang med å utvide allerede.

I følge Nikola skal fase 2 være ferdig i løpet av 2023, noe som skal gi en produksjonskapasitet på opp mot 20.000 lastebiler per år.

PS: Nikola har også et produksjonsanlegg i Ulm, Tyskland. Anlegget der har i dag en oppgitt produksjonskapasitet på 2.000 lastebiler i året.

Kilde: Nikola

Hydrogenlastebilen for deg som vil ha stjerne på panseret

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.