Nyheter Tungtransport
Kubota fra Japan er en av verdens største traktorprodusenter. Illustrasjonsfoto: Kubuta.com

Kubota skal lansere den første brenselcelletraktoren i 2025

Målet er å treffe europeiske og amerikanske bønder som er på jakt etter et alternativ til batteritraktorer.

Det er velrennomerte Nikkei Asia som kommer med nyheten, og deres kilder sier altså at Kubota planlegger å ha en prototype av brenselcelletraktoren klar allerede i 2023, mens den endelige lanseringen skal skje i 2025.

En 15-liters forbrenningsmotor som går på hydrogen!

Fokus på det amerikanske og europeiske markedet

Også Japan sikter mot netto null klimagassutslipp innen 2050, og per nå står landbruks-, fiskeri- og skogbruksindustrien for rundt 4% av landets totale klimagassutslipp. Av dette stammer imidlertid rundt 30% fra drift av landbruksutstyr og annen virksomhet som brenner drivstoff, skriver Nikkei Asia.

Den japanske traktorprodusenten ser imidlertid at etterspørselen etter nullutslippsmaskiner så langt er større i vesten, og fokuserer derfor i første omgang på europeiske og amerikanske bønder som er på jakt etter et alternativ til elektriske traktorer.

Airbus øker satsingen på hydrogenfly

Hvorfor hydrogen?

Både USA-baserte Deere & Co og Kubota planlegger nemlig å tilby rene  elektriske versjoner av sine små og mellomstore modeller.

Det spesielle med landbruksutstyret er at de må være kraftige, og med brenselceller kan de altså fungere lenger enn de rene elektriske alternativene, i tillegg til at man slipper å drasse på vekten av utallige batterier.

I følge Nikkei Asia har Kubota også merket seg at traktorene som regel kjører på de samme jordene. Det gjør at man ikke er avhengige av opprette et omfattende nettverk av hydrogenstasjoner, men i stedet kan levere hydrogenet i tanker direkte til brukerne.

Brenselcelletraktorene til Kubota skal være mellomstore og store, og utvikle mellom 50 og 100 hestekrefter. Prisen antas å bli rundt 40% dyrere enn de dieseldrevne alternativene, men dette vil naturligvis kunne endre seg frem mot lansering.

Kilde: Nikkei Asia

Hyundai Motor øker fokuset på hydrogendrevet tungtrafikk

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.