Dagens hydrogen-saker i media: 8. juni
I vår nyhetsmorgen gir vi deg oversikt over nyhetsbildet i det norske hydrogenmarkedet, og her er dagens utvalgte.
Telen: Minox skal ansette 14 personer, og blir da 36. Bedriften satser tungt på kjernevirksomheten, som er å ta ut oksygen fra sjøvann og pumpe det ned i oljereservoarer for å få ut mest mulig av oljen og gassen i oljefeltene. Men de satser også tungt på annen teknologi i det grønne skiftet som karbonfangst og hydrogen.
Nationen: Gruvekjempen LKAB i Kiruna vil bli grønn industrigigant sammen med Vattenfall. Det koster enorme summer, og krever store mengder kraft – og hydrogengass for å bli en realitet. Det er klimatrusselen som setter rammene for omstillingen og utviklingen av det nye Hybrit-prosjektet (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology) hvor kull og koks skal erstattes med hydrogengass.
E24: E24 fulgte statsminister Støre på sin industrireise i Vestland fylke, der de blant annet var innom Equinor Hywind Tampen for å se på vindturbinene. Kraften fra Hywind Tampen skal bidra til å elektrifisere produksjon på feltene Gullfaks og Snorre i Nordsjøen.
Dn.no: I et innlegg er temaet havvindmøller og hvorvidt de gir nok strøm – også når det ikke blåser. Selv om begrenset tilgang på elektrisk effekt kan være en utfordring, er det i følge artikkelforfatteren tekniske og løsbare utfordringer. For eksempel kan vi få energi fra lagret grønn hydrogen.
Highnorthnews.com: Selv om Norge har store havområder, må vi forberede oss på vanskelige avveininger og flere konflikter i framtiden. Nøkkelordet blir dermed hvordan vi kan oppleve sameksistens i marine næringsparker.
Varden: Industri- og teknologiklyngen Powered by Telemark skulle ønske næringsminister Jan Christian Vestre hadde takket ja til å formidle gode grep og resultater etter et drøyt halvår i regjering. De lister opp 5 punkter de savner, og det ene er å bruke differansekontrakter aktivt for å skape et marked for hydrogen og ammoniakk på områder dette kan erstatte fossilt brennstoff.
Maritim sektor er den opplagte verdikjeden, men både produsent og de som eier skipsflåten trenger trygghet og risikoreduksjon.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!