Nyheter Tungtransport
Amogy traktoren. Foto: Bryan Banducci

En John Deere på hydrogen

Selv om dette bare er en prototype viser det at Kubota neppe blir alene om å lansere traktorer på brenselceller.

Det er det amerikanske selskapet Amogy som i en pressemelding kan fortelle at de nå har brukt sitt ammoniakkdrevne nullutslippssystem i et tungt kjøretøy for aller første gang.

Som dere ser på bildet er kjøretøyet en traktor fra den velkjente produsenten John Deere, og prototypen ble vist frem omtrent samtidig med at vi fortalte om den japanske konkurrentens Kubotas prosjekt. Kubota planlegger nemlig å ha en prototype av sin brenselcelletraktor klar allerede i 2023, før den endelige lanseringen skal skje i 2025.

Nå blir altså spørsmålet hvem som gjør det første alternativet tilgjengelig for salg.

Nå kan norske bønder begynne å glede seg

Avkarbonisering av tungtransporten via ammoniakk

Selskapet Amogy Inc. omtaler seg selv som pionerer innen utslippsfrie, energitette ammoniakkløsninger, og prototypen ble for første gang tatt i bruk i den mellomstore John Deere-traktoren 25. mai.

I praksis har Amogy byttet ut dieselmotoren med sin egen "ammoniakk-til-kraft-teknologi", som konverterer den energitette ammoniakken til hydrogen og så driver en 100 kW hydrogenbrenselcelle.

Nå skal det sies at Amogy er sparsomme med øvrige detaljer. De hevder likevel at  kapasiteten er tilstrekkelig til at traktoren kan jobbe for fullt i timesvis per fylling. Selskapet sier også at de har økt kapasiteten i løsningen sin 20 ganger bare i løpet av det siste året, og at de fortsatt har mye å gå på.

En 15-liters forbrenningsmotor som går på hydrogen!

Å fylle drivstoff på en traktor med flytende ammoniakk skal forøvrig gå like raskt som å fylle diesel, og tilgangen på ammoniakk skal være god - spesielt i Nord-Amerika der det ofte brukes som gjødsel.

— Ammoniakk er godt egnet som nullutslippsdrivstoff for alle tunge kjøretøyer, men spesielt innen jordbruk og landbruk siden kjemikaliet brukes som gjødsel i mange land allerede, sier Amogy-sjef Seonghoon Woo i pressemeldingen. Ammoniakk har en høy energitetthet, og den eksisterende infrastrukturen (rørledninger, terminaler og lagringsmetoder) i USA og globalt er allerede på plass, sier han.

Kilde: Amogy

Møt båten som kombinerer to V12-motorer med hydrogen

Amogytraktoren. Foto: Bryan Banducci

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.