Nyheter Maritimt
– Det handler om at Norge må styrke sin posisjon som en drivkraft for utslippsfrie løsninger i skipsfarten, sa Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova.

Her er de nye Enova-vinnerne

Hydrogenprosjektene i maritim sektor får hele 1,12 milliarder kroner, fordelt på 5 produksjonsanlegg og 3 hydrogen- og amminiakkdrevne fartøy.

De 5 produksjonsanleggene for fornybart hydrogen langs norskekysten får totalt 669 millioner kroner i Enova-støtte.

De 5 vinnerne vil etablere en infrastruktur som muliggjør videre teknologiutvikling i bransjen. Knutepunktene vil også kunne levere drivstoff til de hydrogendrevne fartøyene som Enova har støttet.

— Dette blir blant de første fartøyene i verden som kommer til å bruke hydrogen til framdrift, og knutepunktene som nå støttes av Enova vil sørge for at drivstoffet blir tilgjengelig for dem. Til sammen vil knutepunktene ha en kapasitet til å levere hydrogen til mellom 35 og 40 fartøy, sa en entusiastisk Nils Kristian Nakstad – adm. direktør i Enova under tildelingen.

De 5 vinnerne er altså ikke bare produksjonsanlegg, de blir også hydrogenknutepunkter. Vinnerne er:

#1. Glomfjord

Enova støtter produksjonsanlegg for grønt hydrogen i Glomfjord med opptil 150 millioner kroner. Målet er å etablere et anlegg i Glomfjord i Meløy kommune og levere komprimert hydrogen per dag til kunder innen sjø- og landtransport. Eierne av Glomfjord Hydrogen AS er Greenstat ASA, Nel ASA, Meløy Energi AS og Troms Kraft AS.

#2. Rørvik

Enova støtter produksjonsanlegg for grønt hydrogen i Rørvik med opptil 125,7 millioner kroner. I prosjektet Hydrogenknutepunkt Rørvik vil NTE og H2 Marine i samarbeid med flere aktører bygge et hydrogenproduksjonsanlegg, for å kunne levere hydrogen til et bredt utvalg av fartøy.

#3. Hitra

Enova støtter produksjonsanlegg for grønt hydrogen på Hitra med opptil 113 millioner kroner. Produksjonsoppstart planlegges i 2025. Hydrogenknutepunkt Midt-Norge er et fellesprosjekt mellom TrønderEnergi og Statkraft som ønsker å etablere et anlegg for hydrogenproduksjon og -bunkring på Hitra Industripark og Kysthavn, Jøsnøya.

#4. Florø

Enova støtter HyFuels produksjonsanlegg for grønt hydrogen i Florø med opptil 132 millioner kroner. Fjord Base Holding (FBH) har sammen med Sogn og Fjordane Energi AS (SFE) og Gasnor AS etablert HyFuel AS.

#5. Kristiansand

Enova støtter Hydrogenknutepunkt Agder med opptil 148 millioner kroner. Målet er å produsere og selge komprimert hydrogen til båter som er i rute via Kristiansand.

Hydrogenknutepunkt Agder ledes av selskapene Everfuel AS og Greenstat ASA i samarbeid med etablert industri i EYDE nettverket og andre aktører.

I tillegg støtter Enova støtter tre banebrytende hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy med 451,3 millioner kroner, og vinnerne er:

#1. Færder Tankers Norway AS får 205,6 millioner

Dette blir verdens første ammoniakkdrevne tank- og bilskip, og får totalt 205,6 millioner kroner fra Enova.

Færder Tankers AS vil bygge to tankskip og to bilskip som tar i bruk ammoniakk som drivstoff. De fire fartøyene blir de første deep-sea-fartøyene som kan gå tilnærmet utslippsfritt.

#2. Ocean Infinity får 148,6 millioner

Enova støtter verdens første hydrogendrevne containerskip med 148,6 millioner kroner.

Ocean Infinity vil bygge de to første containerskipene som tar i bruk hydrogen som drivstoff. Målet er å tilby en utslippsfri sjøtransport av containere mellom Rotterdam og Oslofjorden. Skipene skal gå i langtidskontrakt for Samskip og er støttet gjennom Pilot-E.

#3. Thor Dahl bulk får 97 millioner

Enova støtter et hydrogendrevet bulkfartøy med 97 millioner kroner, og skipet skal bygges av Thor Dahl bulk (TD). Fartøyet vil benytte komprimert hydrogen ved bruk av brenselceller.

Tydelig støtte fra klima- og miljøministeren

Hydrogen er en stor mulighet for Norge, og Enovas tildelinger er helt avgjørende for denne teknologiutviklingen, sa klima- og miljøminister Espen Barth Eide:

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap)

— Som energi- og skipsfartsnasjon har vi gode forutsetninger for å lede an i teknologiutvikling for den grønne omstillingen, men dette kommer ikke av seg selv.

Vi er ikke alene, og det finnes faktisk intelligent liv også i andre land. Det gjør at vi må være like innovative som da det norske oljeeventyret startet, sa en engasjert Eide.

— Hydrogen og grønn maritim industri utgjør derfor 2 av 7 satsingsområder i veikartet for et grønt industriløft som regjeringen lanserer i dag, og det er jobb vi er svært stolte av, sa Eide. Men det stopper selvsagt ikke der. I dag har vi hatt et stort maritimt fokus, men nå står resten av industrien for tur. Der må det også tas et løft, avsluttet Espen Barth Eide.

Grønt industriløft: 100 tiltak

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.