Energy Observer med nytt hydrogendrevet lasteskip
Den første komplette hydrogenkjeden: Ikke bare drives lasteskipet av flytende hydrogen, det produserer også sitt eget hydrogen med skipets overskudd av fornybar energi.
Med en komplett hydrogenkjede ombord blir dermed Energy Observer 2 et helt nytt nullutslippsskip, og skipet skal brukes aktivt i forskningsøyemed, sier Energy Observer i den ferske pressemeldingen som viser frem designet for første gang.
En ny standard?
I følge Energy Observer står den maritime transporten for 3% av de globale CO2-utslippene per år, og deres ambisjon er få dette tallet ned mot null.
Men at hydrogenfremdriften gir nullutslipp er ikke nok i seg selv. Skipet må også levere når det gjelder lastekapasitet, og det påstår altså Energy Observer at de nå har klart.
Selskapet hevder at teknologien nå er moden, fordi de har kontroll på tilgang og lagring av flytende hydrogen, samt at tilgangen på masseproduserte brenselceller er tilstrekkelig.
Et av de siste hindrene har vært integrering av store tanker og styring av kryogene temperaturer, men takket være gode samarbeidspartnere som blant annet Air Liquide, EODev, LMG Marin, Ayro, og Veritas, hevder de at dette nå er under kontroll.
Alt er med andre ord lagt opp for å skape mest mulig blest om den offisielle lanseringen som skal foretas av Victorien Eussard, president og grunnlegger av Energy Observer på One Ocean Summit, i Brest – den 10. februar.
Minifakta om båten
-
Lengde: 120 meter, bredde: 22 meter, dypgang 5,5 meter
-
Overflaten på vingene: 1450 m2
-
Dødvekt: 5000 tonn
-
Plass til 240 TEU containere (ca 20 fot)
-
Høyde mellom dekk 6,5 meter, og 15 meter bred påkjøringsrampe
-
Kommersiell hastighet: 12 knop
-
Elektrisk fremdrift: 4 MW
-
Brenselcelleeffekt (RexH2 EODEv): 2,5 MW
-
Tanker for flytende hydrogen (LH2): 70 tonn (1000 m3)
-
Rekkevidde: Inntil 4000 nautiske mil
Kilde: Energy Observer
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!