Vil Kina oversvømme markedet med billige elektrolysører?
— Prisen fra de kinesiske elektrolyseprodusentene er allerede fire ganger lavere enn fra de vestlige alternativene, advarer BloombergNEF.
I følge Rechargenews.com advarer nå analytikerne fra BloombergNEF (= BNEF) om at kinesiske produsenter står i posisjon til å oversvømme det amerikanske og europeiske markedet med billige elektrolysører.
Reprise fra solecellemarkedet?
BloombergNEF sammenligner like godt med det europeiske solcellemarkedet som kollapset i 2010. Og sammenligningen er nok ikke helt bak mål:
Også da var det nemlig rimelige kinesiske modeller som overtok markedet, og det magiske brekkpunktet kom også den gang når prisforskjellen var på rundt firegangeren.
Ny rapport dokumenterer prisforskjellene
Det er BNEFs nye rapport 1H 2022 Hydrogen Market Outlook som dokumenterer at prisforskjellen har nådd firegangeren: I følge rapporten koster de kinesiske elektrolysesystemene 300 dollar per kW, mens de sammenlignbare vestlige alternativene ligger på hele 1200 dollar per kW.
Alt håp er likevel ikke ute.
Prisene vil synker mer i vesten
Prisgapet antas nemlig å synke i løpet av året, etterhvert som de vestlige produsentene forbedrer automatikken. Utgangspunktet her er altså troen på at effektiv automatisering vil gi større fordeler enn billig arbeidskraft.
I tillegg er det ventet at man i vesten vil høste flere fordeler av andre investeringer og ikke minst riktig skalering av maskinparken.
Her er det verdt å merke seg at de kinesiske produsentene ikke har like mye å gå på.
I følge Rechargenews.com er det ventet at de vestlige alternativene vil synke med 17%, altså ned til 1000 dollar per kW i løpet av året.
De kinesiske alternativene antas imidlertid ikke å synke med mer enn 10% i Kina, og vil dermed ende på en forventet pris på rundt 270 dollar per kW.
Vestlige produsenter vil etablere seg i Kina
For også kineserne møter stadig sterkere konkurranse.
— Kinesiske produsenter må øke produksjonen for å møte behovene og den harde konkurransen i hjemlandet. I tillegg må de opprettholde et kvalitetsnivå som gjør dem konkurransedyktige i vesten, oppsummerer BNEF i følge Rechargenews.com.
Som om ikke det er nok må de også ta høyde for at stadig flere vestlige selskaper vurderer å flytte produksjonen til Kina.
I en stadig mer internasjonal verden vil naturlig nok også de høste fordelene av billig arbeidskraft, og ikke minst en stadig bedre og mer effektiv kinesisk forsyningskjede.
— Dette gjelder blant annet store selskaper som USA-baserte Cummins, siterer Rechargenews.com. Cummins har allerede etablert et nytt produksjonssenter i Shanghai, og dannet et 50-50 joint venture med den kinesiske oljegiganten Sinopec, Prosjektet har fått navnet Cummins Enze, og skal produsere PEM-elektrolysører i byen Foshan, nær Hong Kong.
Og tror du norske firmaer toer sine hender, må du tro om igjen.
BNEF nevner spesielt norske Hydrogen Pro, som nå har kjøpt seg opp til en eierandel på 75% i Tianjin HQV Hydrogen Machinery.
Holder de vestlige produsentene høyere kvalitet?
Vel, det avhenger nok av hvem du spør.
Vi tar likevel neppe feil når vi antar at mange vestlige produsenter har ment at deres produkter er mer pålitelige, og at de dermed har en høyere verdi i løpet av grønne hydrogenprosjekters lange levetid. BNEF nevner blant annet at dette var avgjørende da tyske Siemens Energy solgte sine produkter i Kina.
Men også dette kan være i endring:
— Våre priser er betydelig lavere enn prisene til våre utenlandske konkurrenter. Men våre produkter har ingen betydelige svakheter når det gjelder kvalitet og funksjoner, sier Ma Jun, daglig leder for Cockerill Jingli Hydrogen (CJH), et joint venture mellom Belgiske John Cockerill Group og Jingli – i følge Rechargenews.com.
Den som lever får se.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!