H3 Dynamics vil revolusjonere flybransjen
Verdens første hydrogenmotor for fly med nacelle fremdriftscelle er nå en realitet. Er det slik fremtidens hydrogenfly vil se ut?
Det er H3 Dynamics som selv bekrefter gjennombruddet i en pressemelding, og det er spesielt to ting som trekkes frem:
-
Ved å plassere fremdriftscellene på vingene øker de ikke bare sikkerheten, de frigjør også plass i kabinen.
-
Løsningen åpner for kommersielle ruter med en rekkevidde på opp til 2500 kilometer, og i løpet av de kommende årene vil passasjertallet kunne øke fra 19 til 80, og deretter helt opp til 100 personer.
Blir «propellfly» fremtidens hydrogenflydesign?
I stedet for å ha en stor sentralisert hydrogenbrenselcelle, har H3 Dynamics valgt flere integrerte drivlinjer som inkluderer batterier, brenselceller, hydrogenlagring og mindre elektriske motorer plassert på vingene.
Resultatet er at størrelsen på hvert brenselcellesystem, hybridbatteripakke og varmehåndteringsutfordringer blir mindre, noe som i følge H3 Dynamics gjør systemet sikrere og enklere å håndtere.
Selskapet tok patent på prinsippet allerede i 2018, da med utgangspunkt i hydrogenflykonseptet «Element One», men dette er altså første gang fremdriftssystemet viser at det fungerer.
— Verdens første virkelig fungerende fremdriftssystem som kan distribueres på vingene til nye nullutslippsfly, er ikke bare viktig for oss. Det er en milepæl for hele luftfartsindustrien, sier grunnlegger og administrerende direktør Taras Wankewycz i H3 Dynamics.
H3 Dynamics nye fremdriftssystem basert på hydrogen vil starte testflygninger i Frankrike i de kommende ukene.
Kilde: Pressemelding
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!