Hydrogen og hamp
Det høres kanskje ut som drømmebilen til en ny sesong med Breaking Bad, men IVe IndiGo skal faktisk gi deg en helt ren samvittighet.
Det engelske firmaet IVe, eller Innervated Vehicle Engineering, har fått statstøtte for å utvikle en hydrogenenhet som kan erstatte dagens dieseldrevne varebiler.
Hydrogen brenselcelleløsning
IVe har tatt utgangspunkt i at de fleste varebiler returnerer til basen etter endt arbeidsdag, og at kjøremønsteret er blandet – altså at man veksler mellom treg bykjøring med mange stopp, samt landevei og motorvei.
Den utslippsfrie brenselcelleløsningen fra ingeniørene hos IVe er derfor laget for å takle alt dette, i tillegg til å ha høy nyttelast og en daglig rekkevidde på hele 600 kilometer.
Ellers kan man merke seg førerposisjonen er plassert i midten, slik at bilen skal være like godt egnet i høyre- og venstre-kjørende land, samt at gulvet naturligvis er helt flatt for enkel lassing og lossing av varer. Ser du nøye på bildet vil du heller ikke se utvendige speil. De er i stedet erstattet av kameraer som dekker hele bilen.
Men det stopper ikke der.
I følge norske Yrkesbil ønsker IVe også at karosseriet skal lages av nedbrytbar hamp. Begrunnelsen er at dette vil redusere behovet for tradisjonelle lakkeringsprosesser, samt at man vil få en konstruksjon der man slipper unna energikrevende prosesser som blant annet sveising.
Bred motorerfaring
IVe IndiGo skal utvikles ved MIRA Technology Park, og teamet består av ansatte med erfaring fra blant annet Prodrive, McLaren, Cummins, GM og Fiat.
IndiGo har allerede mottatt støtte fra Innovate UK, de første testkjøringene skal skje i september 2023 og de første bestillingene kan gjøres tidlig i 2024.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!