Nyheter Teknologi
– Prototypen utviklet av sveitsiske Destinus. Foto: Destinus

Hypersonisk lastefly kan revolusjonere global varetransport

Ubemannede, hydrogen-drevne fartøy vil i fremtiden kunne levere varer og gods til rekordtid.

Techfirmaet Destinus i Sveits ønsker å utvikle og produsere hypersoniske lastefly som kan ta seg til alle verdens hjørner innen to timer. I følge Rechargenews.com skal flyet bruke flytende, grønn hydrogen som drivstoff og vil bruke mesosfæren som sin motorvei, ettersom luftmotstand i slike høyder er veldig lav.

Slik vil hyperflyet kunne nå hastigheter på over 18500 kilometer i timen — tilsvarende 15 ganger lydens hastighet (Mach 15) —  og kutte reisetiden mellom, for eksempel, Frankfurt og Sydney fra 20 timer til så vidt over 100 minutter. Under første vellykkede testflyvning i november 2021 tok prototypen seg opp i luften i fem minutter, dog under lydens hastighet.

Eksentrisk entreprenør

Destinus ble grunnlagt i 2021 av russisk entreprenør og tidligere sauebonde Mikhail Kokorich. Kokorich, som er veteran fra den russiske aerospace-industrien, er kjent for sin kritikk av Putin-regimet, og ble tvunget i eksil til USA i 2012. Oppholdet hans i USA skulle vise seg å bli midlertidig og veien bar videre til Sveits i 2021, hvor han så grunnla Destinus.

Siden har Kokorich menget seg med flere profilerte skikkelser, blant annet Tysklands tidligere visekansler Philipp Rösler. Rösler er nå styremedlem i Destinus og applauderer jevnlig Kokorich og prosjektet.

Tech-firmaet fanget også nylig oppmerksomheten til en rekke internasjonale investorer fra asiatiske, europeiske, søramerikanske og nordamerikanske venturefond, som til sammen har bidratt med 26.8 millioner sveitsiske franc, nesten 260 millioner norske kroner.

Et ekte marked med sann etterspørsel

— Lufttransport er, i motsetning til romtransport, et ekte marked med ekte etterspørsel: Ekspressfraktmarkedet har en global verdi på 60 milliarder amerikanske dollar, og med flyfrakt i tillegg snakker vi om ytterligere 100 milliarder, skriver Kokorich i et blogginnlegg på bedriftens nettsider.

— I tillegg er begge sektorer i sterk vekst. En dag, håper vi derfor å kunne tilrettelegge for passasjerfrakt også, og da er det snakk om et globalt marked på over 600 milliarder, skriver han.

Destinus fokuserer i første omgang på frakt, og vil begynne kommersiell virksomhet i 2025 med ett tonn last. Planen er å kunne frakte 100 tonn per flygning innen 2029.

Tidvis viser forskningen at å brenne flytende hydrogen i atmosfæren kan være dårlig langvarig praksis, ettersom brent hydrogen produserer nitrogenoksid (NOX), som er en såkalt indirekte klimagass.

Kilde: Rechargenews.com 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.