Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Nyheter
MoU-avtalen ble signert på Singapore Airshow, fra venstre: Sabine Klauke fra Airbus, Han Kok Juan fra CAAS, Yam Kum Weng fra CAG, og John Panikar fra Linde. Foto: Airbus SAS 2022 Bryan van der Beek

Jobber for hydrogenflyplasser i Singapore og Seoul

Industrigiganten Linde, Airbus, Changi Airport Group (CAG) og Civil Aviation Authority of Singapore (CAAS) har nettopp signert en samarbeidsavtale (Mou) om nullutslippsfly til Singapore. En lignende avtale er allerede på plass for Seoul. 

Allerede i november 2021 inngikk Airbus og CAAS en avtale om å studere etterspørsel og tilbud av alternative flydrivstoff som hydrogen for å dekarbonisere regionen, skriver H2-View.

Flere blir med

Nå har også Linde og CAG blitt med i partnerskapet, og planen er å gjøre Singapore til en hotspot for hydrogendrevne fly og tilstøtende teknologier.

I løpet av de to neste årene skal derfor de fire partnerne undersøke hvordan hydrogen kan bli fraktet, oppbevart og levert til fly på eksisterende flyplasser som Singapore Airport – samt nye flyplasser.

— Asia og stillehavsregionen vil spille en nøkkelrolle når vi jobber for å gjøre klimanøytral luftfart til en realitet, sa Airbus tekniske sjef Sabina Klauke.

— I de siste årene har industrier og myndigheter over hele verden anerkjent hydrogens rolle som en nøkkelfaktor for verdens overgang til en nullkarbonøkonomi, sier John Panikar, Executive Vice-President for APAC i Linde.

Sabine Klauke fra Airbus på Singapore Airshow 2022. Foto: Airbus/SAS 2022 Bryan van der Beek

Jobber også aktivt for hydrogen på flyplassen i Seoul

Det er tydeligvis travle dager hos Airbus for tiden

Det har nemlig ikke en gang gått en uke siden Airbus bekreftet at de også vurderer muligheten for hydrogen og kommersielle hydrogenfly på flyplassen i sør-Koreas hovedstad Seoul.

I tillegg til Airbus, består denne samarbeidsgruppen av Air Liquide Korea, Korean Air og Incheon International Airport Corporation, bekrefter Airbus på sine nettsider.

Hvorvidt det blir Singapore eller Seoul som blir fremtidens hotspot for hydrogendrevne fly gjenstår derfor å se. 

Kilde: Airbus, Aerotime Aero og H2-View.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24