Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Utbygging av lade- og fyllestasjoner krever store investeringer innen 2040. Foto: Sami Heiskanen/Gasum

Utbygging av lade- og fyllestasjoner vil koste 12 milliarder

— Og da snakker vi om en minimumsløsning for null- og lavutslipps energibærere. Det er en av konklusjonene en fersk rapport fra Thema Consulting.

I følge vår søsterpublikasjon Biogassbransjen er rapporten utarbeidet på oppdrag fra Grønt landtransportprogram.

— Hovedmotivasjonen er en aller første kartlegging for å halvere utslippene, og så se hva vi trenger av infrastruktur for biogass, el, hydrogen og HVO, sier sekretariatsleder i Grønt landtransportprogram, Christoffer Sahl, til Biogassbransjen.no.

Thema har tatt utgangspunkt i teknologimålene i Nasjonal transportplan, og vurdert hvilken infrastruktur som trengs for å få en minimumsdekning over hele landet, og så regnet på kostnadene. Thema har anslått at 25 prosent av de nye lavutslippsbilene vil være biogass i de første årene. De anslår likevel at dette tallet vil gå noe ned frem mot 2030, i takt med at hydrogen og elektrisitet kommer mer på banen.

LES OGSÅ: VIL HA HYDROGENDRIFT PÅ RAUMABANEN

16.000 lastebiler

Utslipp fra veitrafikk var på 8,4 millioner tonn i 2019, av dette er 2,8 millioner tonn fra tunge kjøretøy.

Målsetningen i Nasjonal transportplan er at 50 prosent av alle nye lastebiler skal være nullutslipp i 2030. Det registreres ca. 6–7000 nye lastebiler pr år i Norge. Ved lineær utvikling i andelen nye nullutslippsbiler mot 2030, til 50 prosent, vil det være 16.000 lastebiler totalt i 2030.

For de lengre avstandene er det i dag kun flytende biogass og HVO 100 som er tilgjengelig som løsning.

– Biogass er den mest lavthengende frukten med lavest kostnad på kjøretøy, materiell og infrastruktur. Det er mulig å komme i gang fort, og det vil være bra å ta ut potensialet tidlig i perioden, sier Sahl.

– Viktig å få fart på omstillingen

I følge Biogassbransjen er Grønt landtransportprogram er et offentlig-privat samarbeid som over 20 partnerbedrifter og cirka 25 organisasjoner har sluttet seg til.

– For Grønt landtransportprogram er det viktig å få fart i omstillingen til grønn transport innen næringstransporten. Vi ser at infrastruktur er en veldig viktig sak å jobbe med, der transportører ikke vil satse på null- og lavutslippsløsninger om ikke infrastrukturen er på plass.

Regjeringen jobber nå med en nasjonal ladestrategi der Miljødirektoratet og Statens vegvesen har fått oppdraget. Thema-rapporten ble overlevert disse tirsdag denne uken.

LES HELE SAKEN HOS BIOGASSBRANSJEN!

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24