Utbygging av lade- og fyllestasjoner vil koste 12 milliarder
— Og da snakker vi om en minimumsløsning for null- og lavutslipps energibærere. Det er en av konklusjonene en fersk rapport fra Thema Consulting.
I følge vår søsterpublikasjon Biogassbransjen er rapporten utarbeidet på oppdrag fra Grønt landtransportprogram.
— Hovedmotivasjonen er en aller første kartlegging for å halvere utslippene, og så se hva vi trenger av infrastruktur for biogass, el, hydrogen og HVO, sier sekretariatsleder i Grønt landtransportprogram, Christoffer Sahl, til Biogassbransjen.no.
Thema har tatt utgangspunkt i teknologimålene i Nasjonal transportplan, og vurdert hvilken infrastruktur som trengs for å få en minimumsdekning over hele landet, og så regnet på kostnadene. Thema har anslått at 25 prosent av de nye lavutslippsbilene vil være biogass i de første årene. De anslår likevel at dette tallet vil gå noe ned frem mot 2030, i takt med at hydrogen og elektrisitet kommer mer på banen.
LES OGSÅ: VIL HA HYDROGENDRIFT PÅ RAUMABANEN
16.000 lastebiler
Utslipp fra veitrafikk var på 8,4 millioner tonn i 2019, av dette er 2,8 millioner tonn fra tunge kjøretøy.
Målsetningen i Nasjonal transportplan er at 50 prosent av alle nye lastebiler skal være nullutslipp i 2030. Det registreres ca. 6–7000 nye lastebiler pr år i Norge. Ved lineær utvikling i andelen nye nullutslippsbiler mot 2030, til 50 prosent, vil det være 16.000 lastebiler totalt i 2030.
For de lengre avstandene er det i dag kun flytende biogass og HVO 100 som er tilgjengelig som løsning.
– Biogass er den mest lavthengende frukten med lavest kostnad på kjøretøy, materiell og infrastruktur. Det er mulig å komme i gang fort, og det vil være bra å ta ut potensialet tidlig i perioden, sier Sahl.
– Viktig å få fart på omstillingen
I følge Biogassbransjen er Grønt landtransportprogram er et offentlig-privat samarbeid som over 20 partnerbedrifter og cirka 25 organisasjoner har sluttet seg til.
– For Grønt landtransportprogram er det viktig å få fart i omstillingen til grønn transport innen næringstransporten. Vi ser at infrastruktur er en veldig viktig sak å jobbe med, der transportører ikke vil satse på null- og lavutslippsløsninger om ikke infrastrukturen er på plass.
Regjeringen jobber nå med en nasjonal ladestrategi der Miljødirektoratet og Statens vegvesen har fått oppdraget. Thema-rapporten ble overlevert disse tirsdag denne uken.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!