Nyheter Tungtransport
Utbygging av lade- og fyllestasjoner krever store investeringer innen 2040. Foto: Sami Heiskanen/Gasum

Utbygging av lade- og fyllestasjoner vil koste 12 milliarder

— Og da snakker vi om en minimumsløsning for null- og lavutslipps energibærere. Det er en av konklusjonene en fersk rapport fra Thema Consulting.

I følge vår søsterpublikasjon Biogassbransjen er rapporten utarbeidet på oppdrag fra Grønt landtransportprogram.

— Hovedmotivasjonen er en aller første kartlegging for å halvere utslippene, og så se hva vi trenger av infrastruktur for biogass, el, hydrogen og HVO, sier sekretariatsleder i Grønt landtransportprogram, Christoffer Sahl, til Biogassbransjen.no.

Thema har tatt utgangspunkt i teknologimålene i Nasjonal transportplan, og vurdert hvilken infrastruktur som trengs for å få en minimumsdekning over hele landet, og så regnet på kostnadene. Thema har anslått at 25 prosent av de nye lavutslippsbilene vil være biogass i de første årene. De anslår likevel at dette tallet vil gå noe ned frem mot 2030, i takt med at hydrogen og elektrisitet kommer mer på banen.

LES OGSÅ: VIL HA HYDROGENDRIFT PÅ RAUMABANEN

16.000 lastebiler

Utslipp fra veitrafikk var på 8,4 millioner tonn i 2019, av dette er 2,8 millioner tonn fra tunge kjøretøy.

Målsetningen i Nasjonal transportplan er at 50 prosent av alle nye lastebiler skal være nullutslipp i 2030. Det registreres ca. 6–7000 nye lastebiler pr år i Norge. Ved lineær utvikling i andelen nye nullutslippsbiler mot 2030, til 50 prosent, vil det være 16.000 lastebiler totalt i 2030.

For de lengre avstandene er det i dag kun flytende biogass og HVO 100 som er tilgjengelig som løsning.

– Biogass er den mest lavthengende frukten med lavest kostnad på kjøretøy, materiell og infrastruktur. Det er mulig å komme i gang fort, og det vil være bra å ta ut potensialet tidlig i perioden, sier Sahl.

– Viktig å få fart på omstillingen

I følge Biogassbransjen er Grønt landtransportprogram er et offentlig-privat samarbeid som over 20 partnerbedrifter og cirka 25 organisasjoner har sluttet seg til.

– For Grønt landtransportprogram er det viktig å få fart i omstillingen til grønn transport innen næringstransporten. Vi ser at infrastruktur er en veldig viktig sak å jobbe med, der transportører ikke vil satse på null- og lavutslippsløsninger om ikke infrastrukturen er på plass.

Regjeringen jobber nå med en nasjonal ladestrategi der Miljødirektoratet og Statens vegvesen har fått oppdraget. Thema-rapporten ble overlevert disse tirsdag denne uken.

LES HELE SAKEN HOS BIOGASSBRANSJEN!

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.