Dagens hydrogen-saker i media: Torsdag 17. februar
Vi holder deg oppdatert.
Finansavisen: Analytiker Daniel Stenslet i Arctic Securities mener det er fornuftig at Nel har planer om å gjøre store investeringer og bygge ut produksjonskapasitet de kommende årene:
— Det handler om å ha nok kapasitet innenfor den teknologien til å melde seg på i kampen om de større PEM-kontraktene, sier han til Finansavisen.
Det er finansanalytiker Thomas Dowling Næss sterkt uenig i:
— Det betyr et massivt finansieringsbehov, selv om Nel i dag har en sterk kontantposisjon. Slik vi ser det nå så er det et ekstremt dårlig sentiment for de som skal selge elektrolysører, i hvert fall over de neste fem årene, sier SpareBank 1 Markets-analytikeren, til Finansavisen.
iFinnmark: Ber staten om å ta regning på nesten 6 millioner for 8 hydrogenbiler.
I følge iFinnmark ønske Øst-Finnmarkrådet, som representerer Tana, Vadsø, Berlevåg, Lebesby og Sør-Varanger kommune, at staten skal ta regningen for å kjøpe hydrogenbiler.
Prislappen på de 8 nye hydrogenbilene – fra Toyota – er på hele 5.990.000 kroner. Vi er optimister, sier lederen for Øst-Finnmarkrådet Wenche Pedersen til iFinnmark:
— Dette er en viktig symbolsk handling, som viser at vi i Øst-Finnmark bidrar i utviklingen av grønn energi, sier Wenche Pedersen.
Bakgrunnen for forespørselen til direktoratet, er at Pedersen og Øst-Finnmarkrådet ønsker å ta i bruk det tilgjengelige hydrogenet som produseres i Berlevåg.
Avisen Agder: Rekordresultat for Agder Energi. Det foreløpige resultatet for 2021 viser et underliggende resultat etter skatt på 1,92 milliarder kroner, mot 489 millioner kroner i 2020.
Vi må fortsette å legge til rette for økt elektrifisering av samfunnet, sier konsernsjef Steffen Syvertsen:
— Etableringer av nye grønne industrier innen batteri, hydrogen og havvind er nøkkelen for at vi skal nå klimamålene og skape jobber for fremtiden.
Helgelendingen: — Vi må ha et grønt industrieventyr i nord nå, skriver Thomas Norvoll – Fylkesrådsleder i Nordland. Vårt aller største konkurransefortrinn er overskudd av ren fornybar kraft, og akkurat nå står vi i en situasjon med store utbyggingsplaner innen hydrogen, battericeller, grønt stål og ammoniakk, skriver han.
— Det er fantastisk spennende planer som både vil kunne bidra til et grønt skifte som endrer befolkningsutviklingen, samtidig som det reduserer klimagassutslipp. Når disse prosjektene blir realisert vil overskuddskraften være oppbrukt. Da er løsningen å bygge ut mer kraft både på land og til havs i nord. Vi må sikre at vi har overskuddskraft også etter 2035. Jeg mener vi skal være helt tydelig på at overskuddskraften i Nord-Norge skal brukes til industribygging. Både nå – og i fremtiden, skriver han blant annet i kommentaren.
Hamar Dagblad: Håvard Stubsjøens er verkstedeieren som går nye veier, han har nemlig gått til innkjøp av en en ny maskin som produserer hydrogen.
Den bruker han til å rense bensin- og dieselmotorer, slik at bilens ytelser gjenopprettes.
— Det er ganske vanlig å rense forbrenningsmotorer med kjemikalier. Men det er ikke så mange som benytter hydrogen. Jeg er nok en av få i Innlandet, mener Stubsjøen.
Avisa Hemnes: Sparebank 1 Helgeland ser lyst på fremtiden. Det grønne skiftet gir store muligheter på Helgeland på grunn av tilgang til fornybar kraft. Det planlegges store industrielle satsinger blant annet i Mosjøen og Mo i Rana innen hydrogen, battericeller, grønt stål og ammoniakk. Dette innebærer også planlegging for nye boliger og etableringer.
— Analyser viser at det frem til 2028 trengs mellom 1.800 og 2.150 nye boliger i Mo i Rana i forbindelse med den nye batterifabrikken til Freyr Battery, sier administrerende direktør i SpareBank 1 Helgeland, Hanne Nordgaard. som er optimistisk på vegne av hele Helgeland og bankens utvikling.
Hydrogen24: Som vi fortalte i går ettermiddag skal NRA nå lage hydrogen av biogass. — Ved å oppgradere biogassen til hydrogen kan vi produsere miljøvennlig drivstoff, samtidig som vi også fanger CO2 som renses for videre salg, sier Jon Mills fra Nedre Romerike Avfallsselskap (NRA).
— I anbudet er vi derfor på jakt etter de som kan lage et moderne hydrogenproduksjonsanlegg, og det vil si at anlegget må ha høy og dokumenterbar utnyttelsesgrad, sier Mills.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!