Nyheter Tungtransport
Hybari-toget har en toppfart på 100 km/t og går nå ut i test i Japan. Foto: Toyota

Testene av Japans første hydrogentog starter i mars

Passasjertoget har en rekkevidde på 140 kilometer på en full hydrogentank og en toppfart på 100 kilometer i timen.

Togprosjektet Hybari, som er et samarbeid mellom Toyota, Hitachi og East Japan Railway Company (JR East), er en bekreftelse på at Japan fortsatt ser på hydrogen som en avgjørende faktor for å nå målet om nullutslipp.

Ja, i følge Bloomberg Green ønsker japanske myndigheter å øke hydrogenforbruket til 200  millioner tonn innen 2050, og store energiselskaper som Kawasaki Heavy Industries og Iwatana Corp jobber derfor knallhardt med bygge ut hydrogenforsyningskjedene for å gjøre hydrogen lønnsomt.

Slik virker det

På Hybari-toget tilføres hydrogen fra tanker til et brenselcellesystem, der en kjemisk reaksjon med oksygen genererer elektrisitet, som så lagres når toget bremser.

Selve utviklingen av toget skal forøvrig ha kostet opp mot 34,8 millioner dollar, skriver Nikkei Asia.

Foto: Toyota

 

JR East er forøvrig Japans største togselskap, og i følge selskapet skal testingen foregå på Tsurumi Line og Nambu Line.

JR East har også blitt enige med Toyota at de sammen skal bygge ut hydrogenfyllestasjoner i nærheten av toglinjene, i et forsøk på å fremme hydrogendrift – både på bil og bane.

 

Foto: Toyota

Europa var først

JR-East har lenge uttalt at målet med testingen er finne alternativer til  dagens dieseldrevne togmodeller på det japanske tognettet. Skulle testingen bli en suksess er planen å sette hydrogentogene i kommersiell drift i 2030, samt å lage flere modeller som kan selges til utlandet.

Hvorvidt japanerne er raskt nok ute til å drive storstilt er imidlertid en annen sak. På dette punktet har nemlig europeerne en ledelse.

I Tyskland rullet Alstom ut det første hydrogen-toget allerede i 2018, og Siemens AG og Deutsche Bahn AG er allerede i full gang med å utvikle regiontog  og fyllestasjoner for hydrogentog med oppstart allerede i 2025.

Les også: Vil gå fra diesel til hydrogen på Raumabanen

Kilde: East Japan Railway Company, Toyota, Bloomberg, Nikkei Asia.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.