Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Hybari-toget har en toppfart på 100 km/t og går nå ut i test i Japan. Foto: Toyota

Testene av Japans første hydrogentog starter i mars

Passasjertoget har en rekkevidde på 140 kilometer på en full hydrogentank og en toppfart på 100 kilometer i timen.

Togprosjektet Hybari, som er et samarbeid mellom Toyota, Hitachi og East Japan Railway Company (JR East), er en bekreftelse på at Japan fortsatt ser på hydrogen som en avgjørende faktor for å nå målet om nullutslipp.

Ja, i følge Bloomberg Green ønsker japanske myndigheter å øke hydrogenforbruket til 200  millioner tonn innen 2050, og store energiselskaper som Kawasaki Heavy Industries og Iwatana Corp jobber derfor knallhardt med bygge ut hydrogenforsyningskjedene for å gjøre hydrogen lønnsomt.

Slik virker det

På Hybari-toget tilføres hydrogen fra tanker til et brenselcellesystem, der en kjemisk reaksjon med oksygen genererer elektrisitet, som så lagres når toget bremser.

Selve utviklingen av toget skal forøvrig ha kostet opp mot 34,8 millioner dollar, skriver Nikkei Asia.

Foto: Toyota

 

JR East er forøvrig Japans største togselskap, og i følge selskapet skal testingen foregå på Tsurumi Line og Nambu Line.

JR East har også blitt enige med Toyota at de sammen skal bygge ut hydrogenfyllestasjoner i nærheten av toglinjene, i et forsøk på å fremme hydrogendrift – både på bil og bane.

 

Foto: Toyota

Europa var først

JR-East har lenge uttalt at målet med testingen er finne alternativer til  dagens dieseldrevne togmodeller på det japanske tognettet. Skulle testingen bli en suksess er planen å sette hydrogentogene i kommersiell drift i 2030, samt å lage flere modeller som kan selges til utlandet.

Hvorvidt japanerne er raskt nok ute til å drive storstilt er imidlertid en annen sak. På dette punktet har nemlig europeerne en ledelse.

I Tyskland rullet Alstom ut det første hydrogen-toget allerede i 2018, og Siemens AG og Deutsche Bahn AG er allerede i full gang med å utvikle regiontog  og fyllestasjoner for hydrogentog med oppstart allerede i 2025.

Les også: Vil gå fra diesel til hydrogen på Raumabanen

Kilde: East Japan Railway Company, Toyota, Bloomberg, Nikkei Asia.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24