Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Politikk
Foto: Sitikka/Getty Images

Høyre foreslår grønt luftfartsprogram

Partiet vil ha norsk industri med i utviklingen.

En gruppe stortingsrepresentanter fra Høyre har fremmet forslag om å slippe til norsk industri i utbedringen av grønn luftfart i Norge. Utvalget mener at Norge har en unik posisjon for å bidra i større internasjonale grønne prosjekter, fremtidig utvikling, og testing av nye nullutslippsfly.

— Norge kan tilby luftrom med lav trafikktetthet, i tillegg til vær- og temperaturforhold som utfordrer den teknologiske utviklingen. Norges utfordrende klima er et kvalitetsstempel for fly som gjennomfører tester i landet, heter det i forslaget

LES OGSÅ: Høyre ønsker ikke statlig hydrogenselskap—men ber regjeringen støtte norsk hydrogennæring

Med norske fjell og varierende værforhold mener utvalget at Norge kan være en ideell testarena for nullutslippsfly. Dette vil i tillegg bidra til at landet får en internasjonal rolle i et større utviklingsarbeid.

Forslaget peker videre til NOU 2019:22 om norsk luftfart, der det konkluderes at flyene som betjener kortbanenettet i Norge må erstattes i 2030. Med disse flyene på vei ut, mener forslagsstillerne at vi har en unik mulighet til å tilpasse den nye teknologien til norske forhold, der været er utfordrende, og kortbanenettet er kritisk.

Les også: Blir Asia fremtidens hotspot for hydrogenfly?

Forvirring om Parisavtalen

Når Parisavtalen ble undertegnet i 2015 forelå det en del forvirring rundt hvorvidt tungtransport og luftfart falt inn under avtalen, ettersom utslippene forekommer utenfor individuelle nasjonale grenser. Først i 2021, oppklarte Estelle Dehon, en advokat fra Hausfelds, at Parisavtalen omfatter generelle utslippskutt, på tvers av hele økonomien.

LES OGSÅ: Hypersonisk lastefly kan revolusjonere global varetransport

Den juridiske utredningen, på bestilling fra T&E, konkluderer at utslippskutt for tungtransport og luftfart er absolutt innenfor avtalens rammeverk, tross motstand fra industrien.

Norsk satsing på nullutslippsfly

Widerøe, som største leverandør av flyreiser internt i Norden, har lansert sitt eget Zero-program, og har tatt sikte på å levere fly med klimanøytral drivkraft. Programmet ble iverksatt i 2019, og adopterte regjeringens ambisjon om null utslipp innen 2030 som sin egen.

Widerøe Zero har inngått et samarbeid med flere internasjonale industriprodusenter om å utvikle ny fremdriftsteknologi til innfasing på norske flyplasser. Forskningsarbeidet har fokusert i hovedsak på elektriske løsninger, samt hydrogendrevne gassturbiner eller drivstoffceller.

LES OGSÅ: Widerøe, Rolls Royce og Embraer skal studere nullutslippsfly

Unikt kortbanenettverk

Forslaget peker videre på en rekke gunstige forutsetninger for Norge som testland for ny luftfartsteknologi. Det lave passasjergrunnlaget per flyvning, samt korte strekninger er en forutsetning for testing av kapasitet, ettersom det beregnes at de første nullutslippsflyene i kommersiell tjeneste vil lide av forkortet rekkevidde.

Forslaget påpeker også at norsk transportsektor allerede har opparbeidet seg en del erfaring fra elektrifiseringen av bilnettet, til elektrifiseringen av enkelte aspekter av maritim transport.

Teknisk erfaring, kombinert med relativt tverrpolitiske ambisjoner om klimagassreduksjon, og tilgang til fornybar energi kan gjøre Norge til en ideell testarena, heter det i forslaget.

Til sist i forslaget konkluderer gruppen at Norges anledning til å ta sin plass i denne internasjonale utviklingen er forholdsvis kort. Vi er derfor avhengig av rask framdrift.

LES OGSÅ: H3 Dynamics vil revolusjonere flybransjen

Kilde: Representantforslag; Stortinget

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.