Nyheter Politikk
Stortingssalen. Foto: Stortinget

Høyre ønsker ikke statlig hydrogenselskap—men ber regjeringen støtte norsk hydrogennæring

Og virkemiddelet: Statlige subsidier til eksisterende privatnæring.

I ti oppsummerende punkter har en stortingsgruppe fra partiet Høyre lagt frem en konkret strategi for hvordan regjeringen kan hjelpe frem det haltende norske hydrogenmarkedet.

Stortingsrepresentantene Tina Bru, Linda Hofstad Helleland, Nikolai Astrup, Lene Westgaard-Halle, Bård Ludvig Thorheim og Liv Kari Eskeland ber regjeringen vurdere nye virkemidler som skal fremheve norsk hydrogen og oppmuntre til pilotprosjekter med hydrogen eller ammoniakk som energibærer.

Statlig hydrogenselskap ikke ønsket

I forslaget legger de frem at de ønsker bred offentlig støtte til eksisterende privatnæring fordi statlige aktører ikke besitter de nødvendige midlene, kunnskapen og verktøyet. Slik sett mener Høyre at privatnæringen har bedre forutsetninger for å lykkes.

— Norge har et sterkt næringsliv og gode forsknings- og teknologimiljøer som allerede utvikler og leverer utstyr og tjenester for produksjon, distribusjon, lagring og bruk av hydrogen i ulike sektorer, skriver forslagsstillerne i bakgrunnen til forslaget.

De viser til at Equinor har som mål å ta 10 prosent av markedsandel på hydrogen i Europa innen 2035.

Forslagsstillerne poengterer videre at større statlig eierskap ikke må bli et styrende prinsipp, eller et premiss for gjennomføringen av det grønne skiftet.

LES OGSÅ: Denne uken går Hyon på børs

Vanskelig for norske hydrogenforbrukere

Å basere seg på hydrogen i Norge er fortsatt vanskelig: Det er kun få biler som går på hydrogen, fyllestasjoner eksisterer kun tre steder i landet, og kiloprisen på hydrogen blir derfor dyr for en gjennomsnittlig middelklasseforbruker.

LES OGSÅ: Salg av hydrogenbiler i utlandet øker, tross norsk tvil

Stortingsrepresentantene mener derfor at Norge må utbedre infrastrukturen rundt hydrogen med flere knutepunkter innen 2025. De tar sikte på å støtte frem fem nye knutepunkter for maritim transport, og ser nå på muligheten for å knytte maritime hydrogenløsninger til landtransportløsninger.

Nordisk og europeisk samarbeid

Til tross for store ambisjoner trekker forslaget frem at norsk strategi på feltet må forenes med den nordiske strategien som Norge forpliktet seg til i 2018. På den tiden var det allerede mye snakk om nordisk samarbeid på tvers av transportsektoren; fra grønn luftfart, til maritim, vei og togtransport.

LES OGSÅ: Kan søke på opptil 150 millioner til hydrogenprosjekter – Enova inviterer til webinar

I forslaget heter det at man også må ta høyde for den europeiske strategien. Forslagsstillerne ber derfor regjeringen påse at Enova ikke overskrider mandatet sitt når de støtter prosjekter som er relevante for den europeiske strategien «Important Projects of Common European Interest» (IPCEI) i henhold til hydrogenmarkedet.

Kilde: Representantforslag, Stortinget

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Nyhetsbrev
Beklager, her gikk noe galt. Vennligst prøv igjen.
Takk for påmeldingen! Sjekk innboksen din for bekreftelse. Om du ikke ser en melding fra oss, sjekk søppelposten (husk å godkjenne avsender).

Få nyhetene rett i innboksen

Abonner på vårt gratis nyhetsbrev!

Siste nytt fra Hydrogen24

Lokalt eierskap gir medvind

Kim Noguera Gabrielli, UN Global Compact Norge
Nyheter fra Small Step Media nettverket
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering direkte til innboksen din.

Vi vil ikke bruke epostadressen din til å sende deg noe annet enn nyhetsbrev. Les forøvrig vår personvernerklæring.