Nyheter Tungtransport
Tilfeldige kunder, men som klistremerket bak på bilen indikerer er nok Else Marit Larsen og Oddvar Røyset å anse som hydrogenentusiaster. De har hatt sin Hyundai i 5 år, og har – bank i bordet – aldri hatt tekniske problemer. Foto: Øyvind P

Hynions hydrogenstasjon har kommet for å bli

— Man skulle kanskje ikke tro det, men faktum er at vi med over 12.000 fyllinger er en av de travleste hydrogenstasjonene i hele Nord-Europa, sier Ulf Hafseld – CEO i Hynion.

Per dags dato er det bare å konstatere at elbilene dominerer på salgsstatistikken. I følge Opplysningsrådet for veitrafikken ble det i 2021 registrert 176.276 nye personbiler, og hele 113.715 av disse var elbiler.

Når det gjelder hydrogenbiler må du imidlertid lete lenge før du finner noen på registreringsstatistikken. Det betyr likevel ikke at de ikke finnes – og skal vi tro Ulf Hafseld fra Hynion kommer det til å skje mye de neste årene.

Det grønne skiftet har knapt begynt

— Det er ingen tvil om at eksplosjonene på Uno-X stasjonen i 2019 var et voldsomt tilbakeslag, sier Ulf Hafseld. Men etter den hendelsen har vi brukt tiden godt, og nå begynner pilene endelig å peke i riktig retning, sier han.

— Når man ser alle elbilene i trafikken er det lett å glemme hvor mange bensin- og dieselbiler som faktisk gjenstår på det norske markedet, sier Hafseld. Dette er biler som både skal og må fases ut, og da vil både bilkundene og bilprodusentene sette pris på at det faktisk finnes et fullgodt alternativ.

— Selv om dagens elbiler er gode, er det viktig at det finnes et alternativ der du slipper unna de ulempene man ofte forbinder med elbiler, og med en hydrogenbil får du i praksis et utslippsfritt kjøretøy med rask fylling og lang rekkevidde.

Hos oss kan du betale med kort! Enkelt og brukervennlig, sier Ulf Hafseld CEO i Hynion Foto: Øyvind P

 

— I praksis kan du fylle tanken på 4 minutter og få en rekkevidde på rundt 60 mil selv med norske kjøreforhold og topografi. Dette er noe taxi-selskaper, kjøreskoler og andre som kjører langt har begynt å merke seg. I tillegg har vi jo en rekke privatpersoner som er ivrige entusiaster, sier han – og peker på paret som fyller opp tanken på sin Hyundai.

— Og ja, et annet poeng er faktisk at vi ikke tvinger kundene til å laste ned ulike apper for å betale. Her kan du i stedet bare dra kortet som vanlig, smiler Hafseld.

Les også: Hevder at hydrogen er uaktuelt for tungtransport

Bilindustrien må tvinges

Ulf Hafseld, CEO i Hynion på vei inn i det aller helligste. Foto: Øyvind P

— Vi har også merket oss at EU jobber aktivt med å legge press på bilindustrien, fortsetter Hafseld. Et eksempel på dette er innstrammingene i fornybardirektivet som gjør at pluginhybriidene forsvinner i 2025. Vi håper at det får bilindustrien til å innse at de trenger flere ben å stå på, og at de dermed vil øke fokuset på hydrogenbiler.

— Selv er jeg svært godt fornøyd med min Hyundai Nexo, men jeg har jo merket meg et BMW holder på å utvikle en hydrogenmodell basert på X5. Den ligger riktignok et stykke frem i tid, men jeg har allerede flagget min interesse for å være med i en testgruppe på rundt 200 personer, så får vi se hva det blir til – humrer Hafseld.

LES MER: Dette vet vi om BMW iX5 Hydrogen

Men er det trygt?

— Svaret er ja, hydrogen er både trygt og driftssikkert, sier Hafseld – der han viser oss rundt på Hynions stasjon på Høvik.

Hynions sensorer er plassert på hele anlegget – også i friluft. Foto: Øyvind P

— I etterkant av Uno-X eksplosjonen ble det avdekket at det var en monteringsfeil som ga gasslekkasje, og at de manglet sensorer som fanget opp lekkasjen. Slik er det definitivt ikke her, sier Hafseld, og viser fram deres egenutviklede sikkerhetssysstem som er proppet med sensorer.

— Vi har alle erfaring fra prosessindustrien, og har tatt med fokuset på sikkerheten derfra. Det gjør at vi har automatiske følere overalt, som umiddelbart vil stenge ned de to pumpene dersom noe uregelmessig skulle inntreffe. Hele systemet er forøvrig svært stabilt, og i løpet av de siste to årene utgjør ikke den samlede nedetiden mer enn 8 timer. Og det inkluderer den gangen vi gikk tom for hydrogen, sier Hafseld.

— Etter Uno-X ulykken stengte vi for øvrig ned anlegget vårt i Porsgrunn, og der hadde vi  12 nedgravde hydrogentanker som har vært i drift siden 2007. Der har vi nylig fått gravd opp og trykktestet en av tankene, og dommen var at den var som ny. Avdelingen i Porsgrunn er dermed i ferd med å bli resertifisert, og vil snart åpne for drift igjen, så det er gode nyheter, sier Hafseld.

Hva er utfordringene?

Den ene av to hydrogenpumper på Hynions fyllestasjon på Høvik. Foto: Øyvind P

— For oss handler det om å fortsette med utbyggingen av stasjoner. I tillegg er det en utfordring at tilgangen på hydrogen er begrenset slik at prisen blir høy.

Les også: Hynion og Hyrex lanserer flytende hydrogenstasjon!

— Vi har vel i snitt levering av hydrogen fra Hydrogen Pro på Herøya omtrent annenhver dag,  For bransjen er det derfor viktig at transportkostnadene går ned, sier Hafseld.

— For å bøte på dette vurderer vi derfor å produsere vår egen hydrogen. Distribuert småskalaproduksjon av hydrogen vil gjøre at vi kan redusere behovet for transport og store lagringstanker, sier han.

— Nå skal det sies at prisen kundene betaler fortsatt er konkurransedyktig. Vi tar 108 kroner per kilo hydrogen, noe som tilsvarer en bensinpris på rundt 15,60, avslutter Hafseld.

Les også: Er Norge i ferd med å bli akterutseilt?

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.