Nyheter Tungtransport
Viva Energys første grønne fyllestasjon lar deg fylle hydrogen eller lade batteriet. Foto: Viva Energy

— Dette er bare starten, sier Viva Energy

Australias første kommersielle hydrogenstasjon åpner i 2023, og anses som starten på å gjøre hydrogen til Australias nye superkraft.

I en pressemelding annonserer Viva Energy at de vil åpne sin første hydrogenstasjon i slutten av 2023.

Stasjonen blir plassert i Geelong, og forventes å bli en katalysator for et kommende nettverk av hydrogenstasjoner.

— Det stemmer at  Geelong-stasjonen til å begynne med vil være en tilbake-til-base-stasjon. Vi ser imidlertid på den som den første i et fremtidig nettverk av hydrogenfyllestasjoner på viktige transportruter oppover Australias østkyst, som forbinder Melbourne, Sydney og Brisbane, sier Scott Wyatt – CEO i Viva Energy i pressemeldingen.

LES MER: Shell øker fokuset på flytende hydrogen

En grønn «Energy hub»

Prosjektet har en prislapp på 43,3 millioner australske dollar, og inkluderer en 2 megawatt elektrolysør som skal generere grønt hydrogen ved hjelp av resirkulert vann.

Målet er å gjøre hydrogen tilgjengelig for tungtransport, kollektivtransport og kommunale avfallsbiler, men også privatbiler på hydrogen skal kunne fylle tanken. Stasjonen skal forøvrig også ha el-ladepunkter, og blir derfor en grønn «energy hub» for nullutslippstransport.

— Investeringen vil gjøre hydrogen til et aktuelt alternativ. Den vil dermed bidra til å støtte opp om Australias visjon om å bli en supermakt innen hydrogen, sier Viva Energy i pressemeldingen.

SE OGSÅ: Hynion har Nord-Europas travleste hydrogenstasjon! 

15 tunge hydrogenkjøretøy på plass

Prosjektet har allerede mottatt 22,8 millioner dollar i støtte fra Australian Energy Agency (ARENA), samt 1 million dollar fra regjereingen.

Et annet viktig poeng er at kundeneogså står klare:

Allerede ved oppstart skal Viva Energys partnere stille  med en flåte på hele 15 tunge hydrogendrevne kjøretøy som skal fylle på stasjonen.

Flere av de tunge lastebilene vil bli levert av Hyzon Motor, i tillegg vil det være to hydrogenbusser som blir levert av den australske leverandøren Aluminium Revolutionary Chassis Company (ARCC), men her skal det komme flere produsenter etterhvert.

LES: Sveriges nye hydrogenlastebil er levert av Hyzon

— For oss og våre partnere markerer dette starten på fremtiden innen nullutslippstransport, sier CEO Scott Wyatt. Her får vi for alvor satt hydrogendrevne kjøretøy på veien, slik at de kan bevise sin verdi i daglig kommersiell drift. Samtidig vil vi få en reduksjon i karbonavtrykket til tungbiltransporten – en transport vi fortsatt er helt avhengige av, sier han.

Kilde: Viva Energy

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.