Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Politikk
Illustrasjonsbilde: Huangpu Qu, Kina. Foto: Pexels

Kina med hårete mål for grønt hydrogen innen 2025

Skal produsere opp mot 200.000 tonn grønt hydrogen i året, og ha rundt 50.000 hydrogendrevne kjøretøyer. Og det er bare starten, melder Reuters.

Da undertegnede vokste opp sa vi gjerne at alt var stort i Texas. Vel – vi tok antagelig feil da også. Det er nemlig i Kina det virkelig er stort.

I følge Reuters har «National Development and Reform Commission» (NDRC) nå uttalt at de skal produsere mellom 100.000 og 200.000 tonn grønt hydrogen i året, og ha rundt 50.000 hydrogendrevne kjøretøy innen 2025.

Og dette er altså bare starten: På sikt ser de for seg en enda større industri.

Stor overgang

Siden Kina er blant de landene som slipper ut mest klimagasser, er det å bruke hydrogen for å redusere karbonutslippene fra transport- og industrisektoren  definitivt et skritt i riktig.

— Overgangen til grønt hydrogen er et viktig bidrag til energiomstillingen vi skal gjennom og vil også redusere våre utslipp, sier Wang Xiang - en av lederne ved NDRC til Reuters.

I følge kinesiske myndigheter produserer Kina allerede 33 millioner tonn hydrogen per år. Ulempen er at omtrent 80% av dette hydrogenet stammer fra kull og naturgass (grått hydrogen), mens resten hovedsakelig er et biprodukt fra landets industrielle sektorer.

Grønt hydrogen i Kina

I følge tall fra bransjeforeningen China Hydrogen Alliance, produserte Kina cirka 500.000 tonn hydrogen fra vannelektrolyse i 2019. Foreningen har i tillegg anslått at Kinas hydrogenbehov i 2030 vil være 35 millioner tonn per år, og hele 60 millioner tonn innen 2050.

— Selv om det meste av Kinas hydrogen er produsert fra fossilt brensel, er potensialet til å produsere grønt hydrogen enormt, siden vi har verdens største fornybare kraftkapasitet, sier Wang - i følge Reuters.

REPowerEU: — Dette er en kraftig vekker for norske myndigheter

Prisen på hydrogen må halveres

Høye produksjonskostnader er en av de største hindringene for utvikling av hydrogen, og analytikere anslår at hydrogenprisene må halveres for å kunne konkurrere med bensin og diesel.

I tråd med kinesisk praksis overlater derfor ikke NDRC noe til tilfeldighetene. De krever ganske enkelt at alle kommende hydrogenprosjekter må være basert på tilgjengelige ressurser og markedets etterspørsel:

— Det er begrensede ressurser det er snakk om. Det blir derfor strengt forbudt for lokale myndigheter å kaste seg på nye hydrogenprosjekter uten at det er gjennomtenkt, sier Wang til Reuters.

Nel skal levere utstyr til Frankrikes hydrogen-taxier

Kilde: Reuters

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24