Tyskland: 300 hydrogenstasjoner innen 2030
H2 Mobility har allerede over 90 fyllestasjoner for hydrogen i Tyskland. Nå er de i ferd med å hente inn 110 millioner euro – og da starter utrullingen av stasjoner for alvor.
Sammen med investeringsplattformen Hy24 er H2 Mobility Deutscland og dens industrielle aksjonærer Air Liquide, Daimler Truck, Hyundai, Linde, OMV, Shell og TotalEnergies i ferd med å hente inn hele 110 millioner euro.
Pengene skal brukes til å oppgradere dagens fyllestasjoner, og ikke minst til å bygge nye stasjoner for å møte den økende etterspørsel etter hydrogen som drivstoff.
Et effektivt spleiselag
Mens Hy24 står for hele 70 millioner euro, er det altså de eksisterende aksjonærene som står for de siste 40 millionene, og målet er enkelt:
Å etablere 300 fyllestasjoner innen 2030 slik at H2 Mobility blir selve ryggraden for utslippsfri hydrogentrafikk i Europa.
Av de 300 stasjonene skal over 200 være store bensinstasjoner spesielt tilrettelagt for å dekke behovene til tungtransporten. For som H2 Mobility selv sier:
— Det er krevende å gjøre tungtransporten utslippsfri, men hydrogendrevne kjøretøyer er opplagt det beste alternativet. Grunnen er at de kan fylle drivstoff raskt, og at de dekker lange avstander uten at det går ut over nyttelasten.
Transportkorridorer
— Grønt hydrogen blir en game changer når vi skal bytte ut dagens fossile brensel i transportbransjen, og vi gleder oss til å akselerere overgangen til grønt hydrogen innen mobilitet og transport, sier Nikolas Iwan, administrerende direktør i H2 Mobility.
Siden målet naturlig nok er å tjene penger på de nye fyllestasjonene, vil H2 Mobility fokusere på transportkorridorer hvor det allerede i dag er høy trafikk.
I tillegg vil de samarbeide med offentlige aktører og private flåteoperatører, slik at fremtidige stasjoner faktisk blir bygget der det er behov for dem.
— Hydrogen spiller en helt avgjørende del av å oppnå EUs Fit-for-55-planer, og dette har jo blitt ytterligere forsterket av REPowerEU, sier Pierre-Etienne Franc, administrerende direktør i Hy24. Vår investering i dette økosystemet er også i tråd med EU-kommisjonens innsats for å implementere Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), sier han.
PS: Det eneste hinderet for avtalen er at den må gjennomgås av tyske konkurransemyndigheter - skulle det bli et problem vil vi selvsagt oppdatere saken.
Kilde: H2 Mobility
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!