Nyheter Industri
Til venstre ser du Smeaheia i Nordsjøen, og til høyre ser du Polaris i Barentshavet. Illustrasjon: Equinor

Equinor har fått CO2-lisenser på Smeaheia og Polaris

De to lisensene anses som viktige i å gjøre norsk sokkel ledende på  CO2-lagring, men også for å utvikle blått hydrogen og ammoniakk.

Det var Olje- og energidepartementet som i dag  annonserte tildelingen av CO2-lisensene.  «Smeaheia» i Nordsjøen går kun til Equinor, mens «Polaris» i Barentshavet går til Equinor sammen med Horisont Energi og Vår Energi.

Viktig for lagring av CO2

Infrastruktur for CO2-transport- og lagring (CCS) er avgjørende for å tilby CO2-håndtering til industrielle aktører, som stål-, sement og annen tungindustri på kommersielt grunnlag. Dette vil også bidra til å opprettholde industriarbeidsplasser, samtidig som det skaper ny sysselsetting i utviklingen av nye verdikjeder på norsk sokkel, skriver Equinor på sine nettsider.

Irene Rummelhoff fra Equinor

— Tildelingen er en viktig milepæl i arbeidet med å gjøre norsk sokkel til en ledende provins i Europa for lagring av CO2, sier konserndirektør for Markedsføring, midstrøm og prosessering (MMP) i Equinor, Irene Rummelhoff.

— Etterspørselen etter CO2-lagring øker i flere land, og vi ønsker derfor å komme i gang med å bygge ut nye CO2-lagre fort, slik at vi kan tilby industrielle løsninger som kan bidra til avkarbonisering i Europa, sier hun.

Helt avgjørende for utvikle blått hydrogen og ammoniakk

Fangst og lagring av CO2 er også en forutsetning for å utvikle blått hydrogen eller ammoniakk fra naturgass.

I følge Equinor kan CCS, blått hydrogen og ammoniakk mer eller mindre eliminere utslippene fra bruk av gass, og kan på den måte sikre tilgang til store energimendger på en trygg og pålitelig måte. Med bruk av CCS kan man også redusere utslippene betydelig fra gasskraftverk.

Viktig for Barents Blue-prosjektet

CO2-lageret Polaris i Barentshavet, ligger omtrent 100 kilometer utenfor Finnmarkskysten, og er en sentral brikke i Barents Blue-prosjektet som Equinor utvikler sammen med Vår Energi og Horisont Energi.

Målet med prosjektet er å bygge en  ammoniakk-fabrikk i Hammerfest som skal reformere naturgass fra Barentshavet til ren, blå ammoniakk ved hjelp av karbonfangst og -lagring (CCS). Første utbyggingstrinn inkluderer fangst, transport og lagring av to millioner tonn CO2 hvert år.

Barents Blue-prosjektet rykker stadig fremover

Vil øke kapasiteten ytterligere

I søknaden la Equinor frem planer om å bygge ut kapasiteten for CO2-lagring i Smeaheia til 20 millioner tonn årlig. I følge Equinor innebærer det en kraftig økning i kapasiteten til å lagre CO2 på kommersiell basis på norsk sokkel. Northern Lights, CO2-lageret i Langskip-prosjektet, har en planlagt injeksjonskapasitet på 1,5 millioner tonn i året i fase 1 tilgjengelig fra 2024, og kan bygges ut til 5-6 millioner tonn i året fra rundt 2026.

Gjennom disse to prosjektene ønsker Equinor å bidra til CO2 reduksjoner tilsvarende halvparten av Norges årlige utslipp. Equinor har ambisjoner om å utvikle flere lagringslisenser i Nordsjøen de kommende årene med sikte på å bygge en felles, rørbasert infrastruktur som kan bidra til store kostnadsreduksjoner for CCS-verdikjedene.

— Vi er glade for at norske myndigheter har gjort lagringsareal tilgjengelig med basis i kommersiell næringsvirksomhet, sier Rummelhoff. En rask oppskalering av CO2-lagring på Smeaheia er helt avgjørende for å møte interessen og behovet for denne type tjenester og for å sikre lagringsbehov fra lavkarbonprosjekter i Norge, sier hun på selskapets nettsider.

Suksessfaktorene for hydrogen- og ammoniakkproduksjon i Berlevåg

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.