Nyheter Industri
Barents Blue er et samarbeidsprosjekt mellom Horisont Energi, Equinor og Vår Energi. FOTO: Horisont Energi

Barents Blue-prosjektet rykker stadig fremover

I følge Horisont Energi har de nådd tre viktige milepæler i utviklingen av ammoniakkfabrikken.

Siden aktørene i hydrogenbransjen mener at det offentlige burde bidratt langt mer for å øke tempoet i energiskiftet, spesielt med tanke på REPowerEU, passer det godt å også kunne vise frem at det faktisk finnes prosjekter som har blitt innvilget støtte.

Barents Blue – et samarbeidsprosjekt mellom Horisont Energi, Equinor og Vår Energi – var nemlig ett av tre store hydrogenprosjekter som fikk innvilget store midler via Enova. Og da er det selvsagt godt å få bekreftet at det går fremover.

LES MER: Horisont Energi fikk 482 millioner i støtte til Barents Blue

Horisont Energi dokumenterer derfor fremdriften ved å fortelle om tre milepæler:

#1. De tekniske leverandørstudiene er levert

Som operatør for ammoniakkanlegget i Barents Blue-prosjektet har Horisont Energi fått gjennomført en rekke tekniske studier tilknyttet utformingen av ammoniakkanlegget. Nå er altså de fleste av disse levert.

Det inkluderer blant annet to store konseptstudier der ammoniakkanlegget har blitt gått nærmere i sømmene av Saipem og Technip Energies, med støtte fra det danske teknologiselskapet Haldor Topsoe, samt at Multiconsult har ferdigstilt sin konseptstudie om opparbeidelse av tomten og nødvendig infrastruktur.

I tillegg har Subsea 7 levert en studie av gassrørledningen, for transport av innkjøpt gass til Markoppneset og transport av CO2 til Polaris-reservoaret.

Nå skal disse konseptalternativene evalueres før det endelige valget av konsept fattes. Samtidig forberedes FEED-studiene for neste fase av prosjektet, og det er denne som skal lede frem til endelig investeringsbeslutning.

LES OGSÅ: Slik designer Salt Ship Design det grønne maritime skiftet

#2. Politisk godkjenning av tomt

Før jul fikk Horisont Energi politisk godkjenning for en opsjonsavtale med Hammerfest kommune om bruk av tomten på Markoppneset.

Vedtaket ble fattet 9. desember 2021, og gir Horisont Energi (Barents Blue ammoniakkfabrikken) opsjon på deler av Hammerfest kommunes eiendom gnr. 107 bnr. 26 Markopp. Selve arealet utgjør omtrent 300 mål, og opsjonen innebærer at det vil etableres en festekontrakt med kommunen etter at reguleringsplanen er endelig vedtatt og før opparbeiding av tomten eller bygging igangsettes.

LES MER: — De tunge hydrogenbilene kommer til Norge, bare vent

#3. Planprosessen for Markoppneset har vært på høring

At planprosessen er viktig for Barents Blue-prosjektet sier seg egentlig selv, siden en endelig vedtatt detaljregulering må være på plass før man kan starte på selve opparbeidelsen av tomten.

I følge Horisont Energi varslet de om oppstart av reguleringsplan og satte i gang en høringsrunde i forbindelse med de foreslåtte planprogrammene 21. desember i fjor for industriarealet på Markoppneset. Nå er altså alle høringsinnspillene mottatt, og totalt 20 høringsuttalelser er innkommet. Horisont Energi hevder videre at de har gått igjennom alle innspillene med sine partnere i en grundig prosess, slik at prosjektets fremdrift er i rute.

LES OGSÅ: Ny teknikk gir 150% mer hydrogen – med samme energiforbruk

Alle gode ting er tre

I følge pressemeldingen viser disse punktene at etableringen av anlegget så langt er i rute. Fabrikken som planlegges på Markoppneset skal produsere blå ammoniakk av blå hydrogen, produsert fra rent vann og naturgass med rekordhøy CO2-fangst, i syntese med nitrogen separert fra luft.

I produksjonsprosessen skal man samtidig fange opp CO2, som så skal fraktes til karbonlageret Polaris utenfor Finnmarkskysten for permanent lagring. Polaris er forventet å bli det andre kommersielle CO2-lageret på norsk sokkel.

LES MER: Nel tar utfordringen fra REPower EU – øker produksjonen 

Kilde: Horisont Energi

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

— Løsningen for Oslos kollektivtrafikk er ikke diesel

Oddvar Røyset, Norsk Hydrogenbilforening

Kulda rår, hydrogenbussen går

Axel Klafstad, GreenH
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.