Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
«With Orca» er navnet på verdens første hydrogendrevne lasteskip. Skipet skal seile på langtidskontrakt for HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri, og settes i drift i slutten av 2024. Foto: Norwegian Ship Design

Verdens første hydrogendrevne lasteskip får 104 millioner i støtte fra Enova

Og det stopper ikke der – for i regi av Grønt Skipsfartsprogram under Nor-Shipping 2022 ble det delt ut enda flere millioner.

Det er en ting å gjøre småbåter, ferger og andre fartøy som kjører på korte avstander utslippsfrie. Men skal du frakte både tungt og langt, ja da blir det straks mer komplisert. Dagens historie er imidlertid et godt eksempel på at det heldigvis kan lønne seg å satse.

Luksusproblem

— Da vi startet prosessen med å bygge verdens første utslippsfrie frakteskip visste vi at vi ba om mye. Håpet var likevel at i hvert fall noen ville være interessert, sa Lars Eric Marcussen fra HeidelbergCement under pilot-seminaret til Grønt Skipsfartsprogram.

— Responsen vi fikk var derfor over all forventning. Jeg tror vi endte opp med over 30 gode søkere, hvorav mange var fra norske rederier. Det viste at vi traff en nerve og at viljen til prøve ut ny utslippsfri teknologi definitivt er på plass, så lenge forutsetningene som gir økonomi i prosjektet er tilstede, sier han.

— Det vi i HeidelbergCement gjorde var derfor å samarbeide med Felleskjøpet Agri om en felles transportrute. Hele poenget er at korn fraktes fra øst til vest, mens vi får stein i retur. Via Grønt Skipsfartsprogram gikk altså to vareeiere  sammen om bærekraftig transport. Dermed kunne vi tilby rederiet som bygget båten en langsiktig kontrakt på hele 20 år, og vi er selvsagt glade for at Egil Ulvan Rederi ble med på laget, sier Marcussen.

Etter at Marcussen hadde holdt sitt innlegg sprang altså nyheten:

Det hydrogendrevne skipet får 104 millioner

Og det betyr at Egil Ulvan Rederi kan starte byggingen av nullutslippslastekipet "With Orca", som etter planen skal settes i drift i slutten av 2024.

En tydelig rørt Ivar C. Ulvan da han takket for støtten.

— Dette er helt fantastisk og helt avgjørende for å realisere verdens første utslippsfrie bulkfartøy. Vi er fryktelig stolt og ydmyke over den viljen Enova viser til å støtte prosjektet vårt, sa en svært glad reder Ivar C. Ulvan - fra Egil Ulvan Rederi AS.

— For et lite rederi fra Trondheim var det stort allerede da vi fikk kontrakten. At vi nå også får Enova-støtte føles derfor helt utrolig. Så nå har både vi og Norwegian Ship Design mye hardt arbeide foran oss, avslutter han.

— Enova støtter morgendagens klimateknologi, og dette er et helhetlig og godt gjennomarbeidet prosjekt med stor innovasjonshøyde, som kan sette fart på flåtefornyelsen, sier adm. direktør i Enova Nils Kristian Nakstad.

14 millioner til Statkraft og Skagerak Energi

Enova gir også 14 millioner kroner til Statkraft og Skagerak Energi. Dette er midler til bunkringsløsningen som skal forsyne Egil Ulvan Rederi sitt hydrogendrevne lasteskip.

Hydrogen vil lagres i komprimert form i utbyttbare containere, og bunkring vil skje ved at tomme containere løftes av skipet og erstattes med fulle.

— Dette er nødvendig infrastruktur for et hydrogendrevet fartøy og derfor i tråd med Enovas satsing på maritim sektor, sier Nakstad.

Løsningene i dette prosjektet vil være aktuelle for både nærkystfart, og til dels større lastefartøy.

— Vi er på full fart inn i en av de største omveltningene i moderne tid, og nullutslippsløsninger er helt avgjørende for om vi skal klare å nå våre klimamål. Det betyr også at det er nå vi må handle, sa Sigrid Hagerup Melhus (AP), statssekretær i Klima- og miljødepartementet fra scenen.

— Jeg vil derfor avslutte med å gratulere alle de involverte. Det gjelder spesielt eierne og rederiet som gjennom å vise at også frakteskip kan ha nullutslipp synliggjør en innovasjonsvilje vi alle kan lære av. Jeg vil også takke Statkraft og Skagerak Energi som skal stå for leveransen av hydrogen.

— Avslutningsvis synes jeg også det er fint å komme med denne kunngjøringen om Enova-støtte her hos Grønt Skipsfartsprogram, fordi det viser at samspillet mellom private og offentlige aktører er helt avgjørende for at vi skal lykkes i å nå våre klimamål, avslutter hun.

Slik designer Salt Ship Design det grønne maritime skiftet

Om With Orca: Hydrogen og vind

Det som kjennetegner With Orca er et helhetlig nullutslippskonsept med hydrogen som drivstoff og et energieffektivt skrog.

I tillegg til en hydrogen-forbrenningsmotor, har skipet også en hydrogen-brenselcelle og batteri som sikrer optimal drift under laste- og losseoperasjoner.

Fartøyet har en rekke energibesparende tiltak som Flettner-rotorer. For oss landkrabber er det jo fristende å kalle dette seil, men det er altså sylindere som spinnes rundt i vinden og gir skipet framdrift.

— Det er beregnet at rotorseilene teoretisk kan gi opptil 50 prosent besparelse i drivstoff. I perioder vil skipet kun gå kun på vindkraft. Når det blåser mer enn skipet trenger, kan vindkraften brukes til å lade batteriene, sier Nakstad.

Skipet har forøvrig et spesialdesignet skrog med senkekjøler og tilpasset rorløsning som gjør det mulig å utnytte vinden i større grad enn hva som er demonstrert tidligere.

"With Orca" skal seile på langtidskontrakt for HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri, og settes i drift i slutten av 2024. Foto: Norwegian Ship Design

 

HydrogenPro: En av de største elektro-lysekontraktene noensinne

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24