Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
På Nor-Shipping 2022 deltok Yara-sjefen på en sesjon om bruken av hydrogen og ammoniakk som drivstoff innen shipping.

— Vi kommer ikke utenom CO2-avgift om vi skal få opp farten på det grønne maritime skiftet, sier Yara-sjef

I praksis kan vi gå over til ammoniakk og hydrogen allerede i dag. Men da må vi sørge for at alle har like konkurransevilkår, sa en engasjert Magnus Ankarstrand – leder av Yaras avdeling for ren ammoniakk på Nor-Shipping 2022.

— Det har skjedd mye siden forrige gang jeg var på denne messen, sier Magnus Ankarstrand. Vi har hatt krise i forsyningskjeden, en energikrise, og akkurat nå raser det en krig midt i Europa. Alt dette påvirker oss, våre virksomheter, og ikke minst hva vi må gjøre for å nå de ambisiøse klimamålene som er satt.

— Det som er sikkert er at denne overgangen ikke vil bli lett. Den vil bli vanskelig. Det store spørsmålet blir derfor hvordan vi går fra å holde trivelige festtaler, og i stedet setter i gang med de tiltakene som faktisk fører til endring, sier han.

Teknologien er der

— Allerede i dag vet vi at utslippsfritt drivstoff finnes i form av hydrogen og ammoniakk. Vi vet også at det virker. Alle de ulike pilotprosjektene vi ser rundt oss viser at teknologien enten er god nok, eller at den er i ferd med å bli god nok. Teknisk sett er jeg altså ikke bekymret i det hele tatt, sa Ankarstrand fra scenen. 

— Ser vi på ammoniakk er både infrastruktur, logistikk og produksjon allerede på plass. Den har kanskje ikke nådd den skalaen vi trenger for erstatte det fossile brennstoffet helt enda, men vi har uansett mer enn nok til begynne overgangen til fossilfritt drivstoff, sier han. 

— Fokuset fremover bør derfor ligge på hele verdikjeden, slik at vi finner ut hvordan vi kan samarbeide for å gjøre den bedre og mer effektiv for alle parter. Frem til idag har det det vært mange separate prosjekter. Disse må altså samles slik at de kommer til nytte for flere, og vi mener at vårt kommende nettverk av flytende fyllestasjoner for skip som går på grønn ammoniakk er et godt eksempel på dette, sier Ankarstrand. 

 

Magnus Ankarstrand på scenen.

CO2-avgift: Nøkkelen som lar oss konkurrere på like vilkår

— Skal vi få fortgang i det grønne maritime skiftet er vi helt avhengig av et velfungerende marked. Det betyr igjen at vi må ha myndigheter som gir incentiver til å satse, sier Ankarstrand. 

— Realiteten er imidlertid at betalingsviljen for å velge fossilfrie løsninger ikke er tilstede så lenge prisen for fossilt drivstoff ikke blir langt høyere enn i dag. Skal vi klare å løfte oss ut av pilotstadiet trenger vi derfor en CO2-avgift som svir, og den bør aller helst være global. Om den ikke blir global, bør den i hvert fall omfatte sentrale land som Norge, Storbritannia og EU, sier en engasjert Ankarstrand.

— Dette er, slik vi i Yara ser det, den eneste måten å skape et marked der alle konkurrerer på like vilkår - og det vil også gjøre at ekstrakostnaden vil bli fordelt på alle aktørene i verdikjeden.

Alternativet er at vi får et marked med ulike konkurransevilkår, og da vil vi også energiovergangen til mer miljøvennlige alternativer bli vesentlig forsinket, fordi noen aktører blir omfattet, mens andre land og andre aktører sniker seg unna, avslutter han.

Verdens første hydrogendrevne lasteskip får 104 millioner i støtte fra Enova

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24