— Flytende ammoniakk er det beste alternativet for flybransjen
Det sier gründerne i det australske selskapet Aviation H2, som har gitt seg selv 18 måneder på få sitt første fly på vingene.
— Det er flere grunner til at vi har valgt flytende ammoniakk, sier Helmut Mayer til Recharge og på sine egne nettsider. Det viktigste er likevel at det er lettere og har en høyere energieffektivitet:
Mens flytende ammoniakk inneholder 11,5 megajoule energi per liter, er de tilsvarende tallene for flytende hydrogen 8,5 megajoule per liter, og 4,5 megajoule per liter for komprimert hydrogen ved 690 bar og 15°C.
Mayer mener også at det gir en ekstra trygghet at flytende ammoniakk allerede har blitt brukt, håndtert og transportert over hele verden i flere år, og mener altså at det å bruke flytende ammoniakk i forbrenningskammeret er like effektivt som tradisjonelt flydrivstoff.
Ingen vits å gjøre alt på nytt
I stedet for å bygge alt på nytt mener Aviation H2 at det er langt bedre å modifisere eksisterende fly. De starter dermed med å modifisere motorene på et Dassault Falcon 50 fly, og målet er altså å ha det på luften i midten av 2023.
Men hva med utslippene?
I følge Recharge vil måten Aviation H2 forbrenner ammoniakken på føre til utslipp av store mengder NOx. Dette hevder imidlertid Aviation H2 at de har kontroll på, og detaljene får du ved å lese mer på Recharge og Aviation H2.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!