Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Nyheter
Fra venstre: Christof Mayer og Helmut Mayer fra Aviation H2, foran deres Falcon 50 som de skal konvertere til å fly på flytende ammoniakk. Foto: Aviation H2

— Flytende ammoniakk er det beste alternativet for flybransjen

Det sier gründerne i det australske selskapet Aviation H2, som har gitt seg selv 18 måneder på få sitt første fly på vingene.

— Det er flere grunner til at vi har valgt flytende ammoniakk, sier Helmut Mayer til Recharge og på sine egne nettsider. Det viktigste er likevel at det er lettere og har en høyere energieffektivitet:

Mens flytende ammoniakk inneholder 11,5 megajoule energi per liter, er de tilsvarende tallene for flytende hydrogen 8,5 megajoule per liter, og 4,5 megajoule per liter for komprimert hydrogen ved 690 bar og 15°C.

Mayer mener også at det gir en ekstra trygghet at flytende ammoniakk allerede har blitt brukt, håndtert og transportert over hele verden i flere år, og mener altså at det å bruke flytende ammoniakk i forbrenningskammeret er like effektivt som tradisjonelt flydrivstoff.

Ingen vits å gjøre alt på nytt

I stedet for å bygge alt på nytt mener Aviation H2 at det er langt bedre å modifisere eksisterende fly. De starter dermed med å modifisere motorene på et Dassault Falcon 50 fly, og målet er altså å ha det på luften i midten av 2023.

Men hva med utslippene?

I følge Recharge vil måten Aviation H2 forbrenner ammoniakken på føre til utslipp av store mengder NOx. Dette hevder imidlertid Aviation H2 at de har kontroll på, og detaljene får du ved å lese mer på Recharge og Aviation H2.

Shell øker fokuset på flytende hydrogen

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.