Nå vurderer også EasyJet hydrogenfly
For å redusere klimagassutslippene fra flybransjen har flyselskapet begynt å samarbeide med GKN Aerospace.
For å bidra til dekarboniseringen av luftfaren, har EasyJet sagt ja til å støtte utviklingen av GKN Aerospaces Hydrogen Combustion (H2JET) og Hydrogen Fuel Cell (H2GEAR) teknologi.
Samarbeidet består i første omgang av å dele hvilke krav de stiller når det gjelder drift og økonomi, men kan med tiden også utvides til prøveflyvninger.
— Vi har forpliktet oss til å jobbe mot en fremtid med null karbonutslipp, sier David Morgan fra EasyJet i pressemeldingen. Vi vet at teknologi er helt avgjørende for å nå våre mål, og hydrogen er derfor noe vi vurderer på de korte- og mellomlange distansene, sier han.
Fra 2035?
— Hydrogendrevne fly et måte å koble verden sammen på en bærekraftig måte, og Storbritannia er i forkant av denne teknologien, sier Max Brown - visepresident i GKN Aerospace.
— Vi ser derfor frem til å samarbeide med easyJet og våre andre partnere som Airbus, Rolls-Royce, Cranfield Aerospace Solutions og Wright Electric , for å akselerere utviklingen av utslippsfrie fly, sier han.
— Vi er optimistiske. Det innebærer at vi tror vi kan begynne å fly passasjerer på hydrogen i en eller annen form fra midten av 2035 og ut det ti-året, istemmer Morgan fra EasyJet.
— Flytende ammoniakk er det beste alternativet for flybransjen
Hva er H2GEAR og H2JET?
H2GEAR er et britisk samarbeidsprogram ledet av GKN Aerospace, der målet er å utvikle et flytende hydrogen-fremdriftssystem for fly.
Den flytende hydrogen skal omdannes til elektrisitet i et brenselcellesystem, som driver flyet uten skadelige karbonutslipp. Planen er å starte med smådistansefly, for så å skalere opp til større fly etter hvert.
H2JET er et toårig samarbeidsprogram ledet av GKN Aerospace, der man utvikler systemer for gass-turbinbasert hydrogenfremdrift på mellomdistansefly.
Kilde: Pressemelding
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!