Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Nyheter
Foto: GKN Aerospace

Nå vurderer også EasyJet hydrogenfly

For å redusere klimagassutslippene fra flybransjen har flyselskapet begynt å samarbeide med GKN Aerospace.

For å bidra til dekarboniseringen av luftfaren, har EasyJet sagt ja til å støtte utviklingen av GKN Aerospaces Hydrogen Combustion (H2JET) og Hydrogen Fuel Cell (H2GEAR) teknologi.

Samarbeidet består i første omgang av å dele hvilke krav de stiller når det gjelder drift og økonomi, men kan med tiden også utvides til prøveflyvninger.

— Vi har forpliktet oss til å jobbe mot en fremtid med null karbonutslipp, sier David Morgan fra EasyJet i pressemeldingen. Vi vet at teknologi er helt avgjørende for å nå våre mål, og hydrogen er derfor noe vi vurderer på de korte- og mellomlange  distansene, sier han.

Fra 2035?

— Hydrogendrevne fly et måte å koble verden sammen på en bærekraftig måte, og Storbritannia er i forkant av denne teknologien, sier Max Brown - visepresident i GKN Aerospace.

— Vi ser derfor frem til å samarbeide med easyJet og våre andre partnere som Airbus, Rolls-Royce, Cranfield Aerospace Solutions og Wright Electric , for å akselerere utviklingen av utslippsfrie fly, sier han.

— Vi er optimistiske. Det innebærer at vi tror vi kan begynne å fly passasjerer på hydrogen i en eller annen form fra midten av 2035 og ut det ti-året, istemmer Morgan fra EasyJet.

— Flytende ammoniakk er det beste alternativet for flybransjen

Hva er H2GEAR og H2JET?

H2GEAR er et britisk samarbeidsprogram ledet av GKN Aerospace, der målet er å utvikle et flytende hydrogen-fremdriftssystem for fly.

Den flytende hydrogen skal omdannes til elektrisitet i et brenselcellesystem, som driver flyet uten skadelige karbonutslipp. Planen er å starte med smådistansefly, for så å skalere opp til større fly etter hvert.

H2JET er et toårig samarbeidsprogram ledet av GKN Aerospace, der man utvikler systemer for gass-turbinbasert hydrogenfremdrift på mellomdistansefly.

Verdens første hydrogendrevne helikopter

Kilde: Pressemelding

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.