Nyheter Nyheter
Foto: GKN Aerospace

Nå vurderer også EasyJet hydrogenfly

For å redusere klimagassutslippene fra flybransjen har flyselskapet begynt å samarbeide med GKN Aerospace.

For å bidra til dekarboniseringen av luftfaren, har EasyJet sagt ja til å støtte utviklingen av GKN Aerospaces Hydrogen Combustion (H2JET) og Hydrogen Fuel Cell (H2GEAR) teknologi.

Samarbeidet består i første omgang av å dele hvilke krav de stiller når det gjelder drift og økonomi, men kan med tiden også utvides til prøveflyvninger.

Airbus sjokkerer: Hydrogenfly innen 2035

— Vi har forpliktet oss til å jobbe mot en fremtid med null karbonutslipp, sier David Morgan fra EasyJet i pressemeldingen. Vi vet at teknologi er helt avgjørende for å nå våre mål, og hydrogen er derfor noe vi vurderer på de korte- og mellomlange  distansene, sier han.

Delta blir med på hydrogenfly-satsingen til Airbus!

Fra 2035?

— Hydrogendrevne fly et måte å koble verden sammen på en bærekraftig måte, og Storbritannia er i forkant av denne teknologien, sier Max Brown - visepresident i GKN Aerospace.

— Vi ser derfor frem til å samarbeide med easyJet og våre andre partnere som Airbus, Rolls-Royce, Cranfield Aerospace Solutions og Wright Electric , for å akselerere utviklingen av utslippsfrie fly, sier han.

— Vi er optimistiske. Det innebærer at vi tror vi kan begynne å fly passasjerer på hydrogen i en eller annen form fra midten av 2035 og ut det ti-året, istemmer Morgan fra EasyJet.

— Flytende ammoniakk er det beste alternativet for flybransjen

Hva er H2GEAR og H2JET?

H2GEAR er et britisk samarbeidsprogram ledet av GKN Aerospace, der målet er å utvikle et flytende hydrogen-fremdriftssystem for fly.

Den flytende hydrogen skal omdannes til elektrisitet i et brenselcellesystem, som driver flyet uten skadelige karbonutslipp. Planen er å starte med smådistansefly, for så å skalere opp til større fly etter hvert.

H2JET er et toårig samarbeidsprogram ledet av GKN Aerospace, der man utvikler systemer for gass-turbinbasert hydrogenfremdrift på mellomdistansefly.

Verdens første hydrogendrevne helikopter

Kilde: Pressemelding

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.