BMW-gruppens fabrikk i Leipzig bruker hydrogen
AGV-ene som brukes i produksjonen går på brenselceller fra Intelligent Energy.
Det er ikke mer enn en uke siden at BMW uttalte at bilprodusentene er helt avhengige av å satse på solenergi og hydrogen som energikilder fremover. Bakteppet er forbudet mot bruk av russisk gass, og det faktum at naturgass utgjør 54% av BMWs energibruk.
Og i dag kommer altså pressemeldingen om at den tyske bilprodusenten velger Intelligent Energys brenselcellemoduler til å drive Leipzig-fabrikkens AGV-er.
Utviklet i over 2 år
Selv om selve nyheten kommer nå, må vi presisere at dette ikke basert på REPowerEU alene.
Dette er nemlig et prosjekt Intelligent Energy, FES GmbH Fahrzeug-Entwicklung Sachsen (FES) og BMW-gruppen har jobbet med i over 2 år.
Den første AGV-en på hydrogen har nå vært i bruk siden januar i år , og erfaringene er nå så gode at partene har bestemt seg for å konvertere enda flere til hydrogendrift.
Intelligent Energys brenselcellemodul er spesialutviklet for materialhåndtering, og er et plug and play-system som forbedrer ytelsen i allerede eksisterende gaffeltrucker. Brenselcellen leverer 1kW konstant effekt, og det fra en liten kompakt E-Pack-modul som oppfyller standarden for industritrucker (IEC 62282-4-101).
E-Pack-modulen oppfyller dermed kraftbehovet til en rekke europeiske «Klasse 3»-lastebiler, og gjør det dermed enkelt for flåteoperatører å gå over til renere kraft, med raskere påfyllingstid og forbedret lastebilytelse.
Kilde: Intelligent Energy
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!