Nå snuser også Vattenfall på fossilfri luftfart
Stikkordet er bærekraftig syntetisk drivstoff.
Det er Vattenfall som selv melder på sine nettsider at de sammen med SAS, Shell og LanzaTech undersøker muligheten for storskala produksjon av bærekraftig syntetisk flydrivstoff.
Dersom en investeringsbeslutning blir tatt er målet å produsere inntil 50.000 tonn drivstoff per år. Det er en mengde som alene tilsvarer 25% av det globale behovet SAS har for bærekraftig flydrivstoff innen 2030, sier Vattenfall på sine nettsider.
Teknologien er fra LanzaTech
Teknologien er utviklet av LanzaTech og det amerikanske energidepartementet, og de eneste råvarene i prosessen består av fossilfri elektrisitet, vann og resirkulert karbondioksid.
I følge Vattenfall skal vannet splittes til oksygen og hydrogen ved hjelp av elektrolyse, og hydrogengassen skal så blandes med karbondioksid i en reaktor. Ulike reaktorer vil gi ulike sluttprodukter som metanol, metan, bensin og etanol, og hos LanzaTech handler det om etanol. Dette brukes så i selskapets prosess «Alcohol to Jet» for produksjon av bærekraftig drivstoff til luftfarten.
Tverrfaglig samarbeid er nøkkelen
— Initiativet viser at tverrfaglig samarbeid gir innovative løsninger som er helt avgjørende for at vi skal klare å redusere utslippene raskt, sier Anna Borg - konsernsjef i Vattenfall.
Det nye anlegget skal ligge i nærheten av Forsmark, og skal etter planen være i drift i løpet av 2026–2027.
Elektrisiteten som brukes i prosessen skal bestå av fossilfri strøm fra vind, vannkraft og kjernekraft. Mens den resirkulerte karbondioksiden skal komme fra Vattenfalls kjernekraftverk i Uppsala, som har en kapasitet på cirka 200.000 tonn i året.
Lovende så langt
Forholdene ser altså ut til å ligge godt til rette, og det gjennomføres nå dybdeanalyser hvor de ulike selskapene har fått ulike oppgaver:
-
Vattenfall skal se på fossilfri strømforsyning, hydrogenproduksjon og karbonfangst
-
Shell skal se på drivstoffproduksjon, logistikk og fungere som kjøper av det elektriske drivstoffet.
-
LanzaTech skal stå for ekspertisen innen gassgjæring, det vil si å produsere etanol fra de innkommende gassstrømmene.
-
Mens SAS deltar som potensiell kjøper av drivstoffet.
Dersom alt går etter planen vil partene også samarbeide om å lisensiere "Alcohol to Jet" LanzaJet-teknologien, som konverterer etanol til elektrisk drivstoff.
— Flytende ammoniakk er det beste alternativet for flybransjen
Kilde: Vattenfall
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!