Møt personellbåten som kombinerer to V12-motorer med hydrogen
På grunn av hydrogenet kuttes karbonutslippet fra personellbåtene med 80%.
Det er Man Engines som nå har montert sine to første dual-fuel motorer i arbeidsbåten «Hydrocat 48» fra Windcat Workboat, som altså skal frakte personell trygt til og fra oppdrag på feltet.
Bruken av såkalte dual-fuel, altså motorer som kan kjøre på flere typer drivstoff, er selvsagt ikke noe nytt. Det er for eksempel bare noen uker siden vi fortalte om Cummins, som nettopp lanserte en 15-liter forbrenningsmotor på hydrogen. Grunnen er at det å bruke velkjent teknologi ofte er en enklere, og dermed billigere måte å kutte utslippene på.
I tillegg skal vi heller ikke undervurdere frykten for å satse på feil hest.
Johannes Eldøy, lederen for prosjektutvikling hos Salt Ship Design er blant dem som mener at det aldri er lurt å satse alt på ett kort. De anbefaler derfor ofte sine kunder å velge dual-fuel motorer som kan gå på både ammoniakk, diesel, naturgass eller biogass.
Man Engines har imidlertid gjort en liten vri.
To store V12-motorer -
Personellbåten er utstyrt med to tolvsylindrede dieselmotorer fra Man, som hver for seg leverer 749 kW (1019 hk) ved 2100 o/min. Motorene er IMO Tier III-sertifisert (om det sier dere noe) og utstyrt med et etterbehandlingssystem for det Man kaller "selektiv katalytisk reduksjon av eksosgass".
Begge de to V12-motorene er så klargjort for dual fuel-drift gjennom et hydrogeninnsprøytningssystem utviklet av CMB.Tech. Dette gjør at motorenes CO2-utslipp reduseres med opp til 80%.
— Det som er spesielt med vår teknologi er at vi bruker en helt konvensjonell dieselmotor, som ikke trenger å være optimalisert for hydrogen, sier Werner Kübler, utviklingssjef i MAN Engines.
Det brukes altså en velprøvd V12-marin motor der hydrogenet føres inn i ladeluften via en adapter og så tilføres forbrenningssyklusen. Det innebærer at. forbrenningsprosessen startes som på en hvilken som helst dieselmotor, som krever innsprøytning av cirka 5% diesel. Common rail-innsprøytingen har imidlertid blitt optimalisert for drift med to drivstoff.
HAV Groups hydrogenbaserte kystruteskip rykker stadig nærmere
— Vi har lang erfaring med å utvikle "gjerrige" og pålitelige dieselmotorer, og det gjorde at vi fikk svært gode forbruksverdier også i dual fuel-drift, sier Kübler. Motorene jobber også like godt som når de kjører bare på diesel, og samtidig reduserer bruken av hydrogen CO2-utslippene med mellom 50 og 80%, sier han.
Enklere service og vedlikehold
I likhet med Cummins trekker Man Engines frem de praktiske fordelene de får ved å bruke gammel og velkjent teknologi, og det handler i stor grad om tilgjengelighet, kjørekomfort og driftssikkerhet:
De har allerede innarbeide rutiner for vedlikehold og service på forbrenningsmotorene. I tillegg kan de velge å kjøre kun på diesel om de skulle gå tomme for hydrogen.
Det handler altså om å gi kundene en enkel måte å kutte utslippene på:
— Ved å starte med forbrenningsmotorer med to drivstoff kan vi gjøre hydrogenteknologi operativ i industrien, slik at vi får kickstartet utviklingen av teknologien, reguleringen, og ikke minst forsyningskjeden, sier Willem van der Wel, administrerende direktør i Windcat Workboats i pressemeldingen.
Kilde: Man
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!