Nyheter Maritimt
Hydrogenferge_Torghatten Nord
Blir det slik de nye fergene vil se ut? Illustrasjon: norwegianshipdesign.no/Torghatten Nord

Torghatten Nord velger bort flytende hydrogen

Rederiet vil heller bunkre ofte til en lavere pris, og velger derfor trykksatt hydrogen på fergen mellom Bodø, Røst og Moskenes.

En av de aller første artiklene vi publiserte her på Hydrogen24 var saken om at «Hydrogenfergene mellom Bodø og Lofoten kommer i 2025″.

Det var Solberg-regjeringen som ba Statens Vegvesen om å sette hydrogendrift som betingelse for å være med på anbudsrunden om fergestrekningen, og begrunnelsen var naturlig nok å tilrettelegge for utslippsfrie løsninger selv i krevende farvann.

Slik skal NTE Energi og H2 Marine gjøre maritimt hydrogen konkurransedyktig

De nye fergene vil redusere CO2-utslippet i Vestfjordsambandet med 26.500 tonn per år, noe som tilsvarer utslippet fra 13.000 dieselbiler. — Det er derfor snakk om et klimaprosjekt i verdensklasse, sa Torghatten Nord, da det ble klart at de stakk av med det vinnende anbudet.

Fortsatt hydrogen, men ikke flytende

Da Statens vegvesen utformet anbudet spesifiserte de imidlertid ikke hvilken type hydrogen fergene skulle bruke. I stedet ble det fokusert på at 85% av fergenes fremdrift måtte stamme fra hydrogen.

Hydrogenfergene mellom Bodø og Lofoten kommer i 2025

Det var likevel ingen hemmelighet at man da så på flytende hydrogen som det beste alternativet - og kronargumentet var at det tar langt mindre plass.

Slik blir det likevel ikke.

— Vi har valgt å gå for trykksatt hydrogen, sier driftsdirektør Eirik Olsen i Torghatten Nord til TU.no. Valget baserer seg på en totalvurdering der pris, sikkerhet og gjennomførbarhet har vært avgjørende, sier han.

I følge Olsen er trykksatt hydrogen rimeligere, med en pris på bare litt over halvparten så mye som flytende hydrogen. I slipper de nå å kjøle ned og oppbevare drivstoffet i 253 minusgrader. Olsen er heller ikke bekymret over plassen:

— Man har to valg, og det er å bruke mer plass eller bunkre ofte. Vi skal bunkre ofte, og planlegger å bunkre omtrent en gang i døgnet, sier han til TU.no.

NYHET: Verdens første nettverk av grønne flytende fyllestasjoner for skip

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.