Velger politiet hydrogen eller el?
Politiet i Vest-Australia skal kutte CO2-utslippene og må derfor fornye bilparken. Det betyr testing av nye modeller, der den ene går på el og den andre på hydrogen.
Det er WA Police Force som selv melder om testingen på sine nettsider, og de to bilene det står mellom er Toyotas hydrogenbil Mirai, og Hyundais elbil Ioniq 5.
Ferdig stylet
Det to konkurrentene er nå satt i operativ testing og har begge blitt stylet med politiets profilmerking, og utstyrt med politiradio, lys og sirener.
Anskaffelsen av miljøvennlige politibiler anses som en viktig del av den australske klimapolitikken, som stiller stadig strengere krav for å nå målet om netto nullutslipp.
— Vi setter pris på at Toyota og Hyundai har levert kjøretøy. Det gjør at vi kan gjennomføre en grundig og lang test av de ulike miljøvennlige alternativene for å se om de kan brukes operativt, sier assisterende politisjef Allan Adams.
Storfint besøk i hovedstaden: — Vi er her fordi det er viktig
Rekkeviddeangst?
I følge elbil.no har Hyundai Ioniq 5 med firehjulstrekk en WLTP-rekkevidde på 460 km. Kjøretøyet skal testes på stasjonene i Midland, Geraldton og Bunbury.
Hydrogenbilen Toyota Mirai har rekkevidde på hele 650 km etter WLTP-standarden, men på grunn av få hydrogenstasjoner vil den bli testet i Fremantle-distriktet.
Den gode nyheten er selvsagt at Australia skal bygge ut hydrogenstasjoner i stort tempo:
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!