Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
Gjennom konseptet Hy-Ekotank ønsker Teco 2030 å ettermontere brenselceller med komprimert eller flytende hydrogenlagring på eksisterende Ektank fartøy. Foto: Teco 2030

 

TECO 2030 lanserer det hydrogendrevne  tankbåtkonseptet HyEkoTank med Ektank, Shell Shipping and Maritime og DNV

Den hydrogendrevne tankbåten skal kutte alle utslipp i forbindelse med havneaktivitet, og gi opptil 100 % reduksjon av klimagassutslipp under seilas.

Så langt er det ingen som har funnet en enkel måte å kutte utslippene fra den maritime næringen på. Dagens pressemelding er imidlertid et godt eksempel på at det fortsatt foregår intens forskning og utvikling på området.

Målet med det banebrytende konseptet er nemlig å bli et tidlig og innovativt bidrag i det maritime skipsfartssegmentet, slik at man kan nå de ambisiøse klimamålene om å redusere klimagassutslippene med 55 % innen 2030 («Fit for 55-pakken»), og oppnå klimanøytralitet innen 2050.

Ettermontering på eksisterende skip

Å bytte fra tradisjonelle petroleumsbaserte marinedrivstoff til nullutslipps alternativer som hydrogen kan drastisk redusere shippings klimapåvirkning. Det gjør imidlertid at det er et skrikende behov for teknologisk innovasjon innen området, og spesielt når det gjelder ettermontering av eksisterende skip.

— Konseptet HyEkoTank passer godt med vår egen miljøstrategi, så vi er glade for at våre høykvalitets og energieffektive fartøyer kan bidra til utviklingen av nullutslippsteknologier for å møte miljøkrav og forskrifter, sier Jörgen Johnsson, administrerende direktør i Ektank AB.

— Vi jobber med kundene våre og på tvers av sektorer for å akselerere overgangen til Netto Null Utslipp, istemmer Stephen Brown, teknologisjef, Shell Shipping og Maritime. Vi vil fortsette å drive innovasjon for å gi den rene energien kundene våre trenger. Men skal vi bidra til en NettoNull verden er vi avhengige av banebrytende brenselcellekonsepter som dette, som  reduserer karbonutslipp i den maritime sektoren, sier han i pressemeldingen.

— Med en lasteeier, en reder, et klassifiseringsselskap og en brenselcelleleverandør kan vi virkelig vise verden hva hydrogen er i stand til å gjøre for den maritime shippingindustrien, sier Tore Enger, konsernsjef i TECO 2030.

— Husk at alt handler om å eliminere utslipp og øke verdiskapende aktiviteter, og da er disse partnerne en perfekt match som vi ydmyke og stolte over å jobbe med på HyEkoTank-konseptet, avslutter Enger.

Nå har Edda Wind hele 9 hydrogenskip under bygging

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24