Tata Steel går for hydrogen
Ikke bare skal de bruke hydrogen til å lage fossilfritt stål, nå skal de også bruke hydrogenskip for å kutte CO2-utslipp fra frakten.
Stål forurenser ikke bare når det produseres, det medfører også store CO2-utslipp når det skal fraktes.
Det ønsker Tata Steel å gjøre noe med.
Hybrit: Verdens første fjellager for fossilfritt hydrogen har åpnet
Grønt stål innen 2050
Selskapet har tidligere fortalt at de skal produsere CO2-nøytralt stål innen 2050. I følge sine egne nettsider ligger de også godt an til å halvere sine egne CO2-utslipp med 30% innen 2030 - mye takket være stadig større bruk av hydrogen i produksjonsprosessen.
Samtidig sender de fortsatt over 2 millioner tonn stål til ulike land innad i Europa i løpet av ett år, og det gjør at også frakten må være så miljøvennlig som mulig. De har derfor kontaktet det nederlandske selskapet Van Dam Shipping i Groningen - i håp om å kunne gå over til et hydrogendrevet skip allerede fra 2024.
Vil spare 3.000 tonn CO2 i året
Målet er at det hydrogendrevne skipet kan seile 100% CO2-fritt, og dermed spare ca 3.000 tonn CO2 per år sammenlignet med de tradisjonelle lasteskipene.
Fartøyet er et såkalt "short-sea vessel" og skal ha en lastekapasitet på cirka 5.000 tonn. Det vil i så fall bli det første i sitt slag - siden de fleste rene hydrogenskip er innlandsfartøy og små ferger.
— Vi ønsker å være et bærekraftig selskap på alle fronter. Det betyr ikke bare at vi skal lage grønt stål ved hjelp av hydrogen, men at vi også må se på andre måter å utnytte hydrogenet på. Da er det også logisk at vi ser på logistikken, sier Cem Ugur fra Tata Steel på selskapets nederlandske nettside.
Kilde: Tata Steel
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!