Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
En skisse av hydrogenskipet Van Dam Shipping skal lage for Tata Steel.

Tata Steel går for hydrogen

Ikke bare skal de bruke hydrogen til å lage fossilfritt stål, nå skal de også bruke hydrogenskip for å kutte CO2-utslipp fra frakten.

Stål forurenser ikke bare når det produseres, det medfører også store CO2-utslipp når det skal fraktes.

Det ønsker Tata Steel å gjøre noe med.

Grønt stål innen 2050

Selskapet har tidligere fortalt at de skal produsere CO2-nøytralt stål innen 2050. I følge sine egne nettsider ligger de også godt an til å halvere sine egne CO2-utslipp med 30% innen 2030 - mye takket være stadig større bruk av hydrogen i produksjonsprosessen.

Samtidig sender de fortsatt over 2 millioner tonn stål til ulike land innad i Europa i løpet av ett år, og det gjør at også frakten må være så miljøvennlig som mulig. De har derfor kontaktet det nederlandske selskapet Van Dam Shipping i Groningen - i håp om å kunne gå over til et hydrogendrevet skip allerede fra 2024.

Vil spare 3.000 tonn CO2 i året

Målet er at det hydrogendrevne skipet kan seile 100% CO2-fritt, og dermed spare ca 3.000 tonn CO2 per år sammenlignet med de tradisjonelle lasteskipene.

Fartøyet er et såkalt "short-sea vessel" og skal ha en lastekapasitet på cirka 5.000 tonn. Det vil i så fall bli det første i sitt slag - siden de fleste rene hydrogenskip er innlandsfartøy og små ferger.

— Vi ønsker å være et bærekraftig selskap på alle fronter. Det betyr ikke bare at vi skal lage grønt stål ved hjelp av hydrogen, men at vi også må se på andre måter å utnytte hydrogenet på. Da er det også logisk at vi ser på logistikken, sier Cem Ugur fra Tata Steel på selskapets nederlandske nettside.

Ny grønn maritim rapport viser at Norge er best, men …

Kilde: Tata Steel

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24